7 konkrete ideer til inklusion i praksis

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Der findes mange muligheder for at støtte elever/klasser. Det kan blandt andet ske ved at tilføre fysiske ting, der støtter op om at lære.

Min oplevelse er, at der er mange ideer, vi kan i gangsætte, som kan gøre en forskel.

Det er bare ofte jeg oplever, at man ikke lige vidste, der var nogle muligheder.

Men her har du 7 muligheder!!

1. Skærme til klasselokalet

Flere elever kan være udfordret på at holde stimuli ude.

Det er som om, at det er svært for dem at sortere sanseindtryk fra andre elever / klasselokalet og være fokuseret på opgaven.

Så hvis det handler om at afskærme for stimuli (de visuelle stimuli) og støtte eleven i at fokusere, kunne skærme være en beskyttende faktor i dit klassemiljø.

Jeg har via vejledning oplevet, at det har været en stor hjælp for nogle klasser at have denne mulighed.

Skærmene er mere fleksible end de faststående. De kan nemt sættes op og tages ned.

Eleven oplever sig typisk ikke “lukket inde” på samme måde, som hvis der afskærmes med større skillevægge.

(Husk elever er forskellige og har forskellige behov, så der er ikke én måde at skærme på. Det er vigtigt at finde de muligheder, som passer til den gruppe af elever du har og til det lokale du har)

Nogle elever vil blot tage imod muligheden med en skærm.

Andre elever vil ikke være “anderledes”.

Fortæl klassen hvordan en skærm kan hjælpe og lad de elever, der har lyst til at prøve gøre det.

Dette kan afføde, at dem som reelt kunne have et behov,  lige kan se det an først, hvor andre elever benytter disse skærme.

Efter et par uger vil det typisk være nemmere at lave en aftale med at prøve skærmen, fordi andre elever også brugt dem.

Det kan også være du finder ud af, at det øger deltagelsen for elever, hvor du ikke vidste, det kunne give mening for

Det er klart et eleverne ikke skal sidde med skærmen hele tiden. Det er i de seancer hvor de sidder og arbejder selvstændigt med opgaver eller at læse

Det kunne være et muligt redskab specialt til de klasselokaler, der ikke har plads til at lave ekstra kontorer, hvor elever kan trækkes sig til for at skåne sig for stimuli. 

Du kan se mere om skærmene ved at trykke herunder:

Tryk her     —–>    Skærme

 

2. Kramme Loopen der støtter urolige og de elever der kommer til at virke mere voldsomme end meningen er.

 

Kramme Loopen er intet mindre end genial.

Min oplevelse i vejledning er, at elever med uro kan få muligheden for at finde ro i kroppen, ved at få det tryk Kramme Loopen giver, når eleven sidder og strækker sig i den.

Nogle elever er typer, som skal “mærke verden” fysisk for at registrere den.

Det kunne være elever der kommer til at virke for voldsomme i deres kontakt med andre.

Det kan ses ved, at de krammer andre for hårdt eller på andre måder har svært ved at afstemme deres fysisk uden det bliver for voldsomt/hårdt på andre.

Nogle elever ser jeg på denne tid af året (vinter), at de kompensere med deres halstørklæde og sidder og krammer sig ind i det eller spænder det ned over skuldre / hoved.

Nogle elever får indlagt pausemulighed i undervisningen (fremfor kun at bruge ipad), hvor de kan få lov at sidde i Kramme Loopen og komme af med uro, få et tryk der beroliger og får en (ubevidst) oplevelse af “hvor går min krop til”.

Bred det ud på klassen, således flere elever kan prøve det af og således du gør det til noget helt gængs i klasselokalet.

Det ses at den kan støtte elever i at blive roligere, mere hensigtmæssige i deres kontaktform (mindre voldsomme i deres fysiske kontaktform)

og

ved at bruge den som buffer (pause) i undervisningen kan være med til at støtte elever i ikke at få en uhensigstmæssig adfærd. De kan istedet lige en pause i Kramme Loopen.

Du kan se Kramme Loopen på linket her:

Tryk her    —–>    Kramme Loop

 

3. Hjælp elever med denne blyant

Skrivning er ikke altid nemt for elever. Det ser ud til at flere og flere elever skal hjælpes på vej.

Jeg ser ofte elever med et helt forkert blyantsgreb. Det kan gøre det svært at synes om at skrive. 

Denne her Penagain blyant har hjulpet nogle af de elever jeg har set, med at komme i gang med at skrive og ikke bruge kræfterne på at holde forkert. 

Den kan være et springbræt for nogle til en almindelig blyant med blyantsgreb

Jeg synes bestemt, at du skal se den an på linket herunder:

Tryk her    —–>    Penagain blyant

 

Du kan her læse et tidligere blogindlæg “Kan blyanten forhindre læring?”

 

 

 

 

4. Forskellige greb til blyanter

Mange steder oplever jeg, at der gives muligheder for, at elever kan vælge det blyantsgreb, der passer dem bedst.

Det kan være en god idé at have en “skriveblyant” til elever i klassen. Der kan være en i deres penalhus og en ekstra i klassen.

Nogle elever får et mere afslappet skrivegreb på blyanten og udtrætter ikke så hurtigt, når de skal skrive.

Du kan se en smart kasse her med forskellige greb:

Tryk her    —–>      Få greb om det

 

5. Læselinealer kan støtte fokus på linjen og ord

Læseindlæring kan styrkes hvis elever oplever,

 

 

at de sorte bogstaver/ord IKKE hopper på det hvide papir

kan holde fokus og styr på linjerne

og

følge med i teksten. 

Det kunne være her at læselinealen kunne være en rigtig god hjælp

Der er 10 linealer i 5 forskellige farver.

Lad eleven vælge den farve, der virker bedst for dem.

Nogen gange har vi i vejledning prøvet at kopiere tekst på farvet papir, for at få indtryk af om en elev oplevede det mere rart, at bogstaver og tal var på en anden farve end hvidt.

Der har ofte været en sammenhæng mellem,

at hvis eleven syntes om dét, så var de også glade for læselinealen 🙂

-men jeg kan selvfølgelig ikke garanterer for om det altid vil være sådan.

Farverne på læselinealerne oplever jeg som rolige.

Så hvis du vil prøve at printe på farvet papir, så vælg ikke pangfarver

Du kan se mere om læselinealer på linket herunder:

—-> Læselinealer

6. Fokusering på linjen – endnu mere

De her læsevinduer jeg jeg endnu ikke samarbejdet med nogen i vejledning om at afprøve.

 

Princippet må være det samme som med læselinealer, tænker jeg.

Men her er der blot sat en ramme om den linje eleven er i gang med at læse. Så det støtter endnu mere. Jeg kan se, at det er skrift med pkt 14 passer i dette læsevindue.

Du kan se mere læsevinduer her:

Tryk her    —–>     Læsevinduer

 

7. Få jeres eget program og bliv mere visuelle

 Mange klassemiljøer har brug for at opgradere på det visuelle. I sær med de mange flere elever med særlige behov.

Det smarte er, at mange andre elever synes det er rart med det visuelle, når det kan guide, anvise og give overblik.

Du kan bruge billede ikoner på:

  • skoleskemaet
  • dagskemaet som jeg opfordrer til hænger i klassen
  • oversigt over  “hvad skal jeg huske at tage med i skole på hvilke dage?” der kan hænge hjemme

m.m.

Mange voksne sider og søger på nettet efter ikoner og billeder til at støtte klassen med.

Ofte oplever jeg at hver klasse har sit symbolsystem.

Når der så skiftes klasselærer, så skifter ikonerne. Det kan forvirrer eleverne.

Det ville være smart, at man fx til en hel indskoling brugte de samme ikoner for de forskellige ting.

Det gør det mere trygt for elever og genkendeligt.

På den måde kan man lave visuelle skemaer for grupperinger af elever på tværs af klasse i anderledes uger, hvor alle elever genkender nogle ikoner.

Flere vælger også at investere i sådan et program, således de kan lave mere differentierede oversigter til elever, der har brug for mere individuelt støtte.

Du kan se mere om Boardmaker herunder:

Tryk her     ——->    Boardmaker

 

Jeg håber, du er blevet inspireret til nogle nye muligheder 🙂

KH

Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *