ADHD og ideer til klassen

ADHD og strategier i klassen!

Mange elever har ADHD og derfor er det god pædagogisk praksis at vide noget om denne diagnose og de behov, der kan være for elever med ADHD

ADHD en opmærksomhedsforstyrrelse 

Nogle af de vigtigste opmærksomhedspunkter, når jeg observerer et miljø og en elev med ADHD er:

  • hvordan styrkes elevens opmærksomhed bedst muligt i klassen?
  • er det muligt at komme af med noget hyperaktivitet?
  • kan der laves forudsigelige skift i undervisningen?
  • har eleven styr på strategier og hvilke?
  • sidder eleven det bedste sted og hvordan er bordopstilling generelt i klassen?
  • bruges der timeplan og strategimetoder i klassen fx hvordan venter man som elev?
  • det faglige materiale er det overskueligt eller bliver det nemt rodet for eleven
  • er der differentieringsmuligheder afhængig af dagens ressourcer (det kan nemlig svinge fra dag til dag)

For nogle elever med ADHD betyder det også, at de kan være udfordret på arbejdshukommelsen

Derfor er det rigtig smart at støtte opmærksomheden, som understøtter arbejdshukommelsen 🙂

Så det vi lærer dem har en chance for at blive lagret

Det kan være stressende for et barn at være påvirket på ikke at holde sin opmærksomhed, ikke at være opmærksomhed nok til at huske hvad der er blevet sagt/hvad man skal, ikke at kunne komme af med sin hyperaktivitet og altså modarbejde den – det tager AL energi

Hvad er der så tilbage til at huske og øve strategier, læring og opfylde den elementære adfærd i klassen???

Vi skal skabe rammer for hele klassen, som også skaber de åndehuller for at elever med ADHD kan vise deres ressourcer 🙂

Vidste du…

Nogle elever der har været meget urolige/hyperaktive i de små klasser virker roligere, når de bliver ældre.

Men tag ikke fejl og tro det er væk.

Mange unge oplever, at uroen bliver en slags indre uro.

Så at få en snak om det fx inden en skriftlig eksamen kan være en god ide og give plads til at kunne få bevæget sig en smule.

Her kommer en lille video til dig

Jon Weinberger er på denne video og han fortæller her hans fif i klasserummet:

– hvor eleven sidder bedst
– fidgets muligeder for hans elever og hvornår en fidgets er et godt valg for eleven og hvornår det ikke er
– hvorfor rutiner fx brug af tjeklister som jeg ville kalde “arbejdskort” er gode at bruge så eleven fx med ADHD kan strukturere sit arbejde
– at skrive timens indhold på tavlen

Alle de elementer der er så vigtige, når vi udvikler og gør klasserummet så fleksibelt som muligt, så det passer til mangfoldigheden af elever 🙂

Arbejder du i indskolingen får du også viden i produktet Giv Mig 5 omkring fidgets og ideer til de mere urolige elever samt visuelle strategier i klasserummet. Du kan læse mere om produktet her

 

Her kan du se Jon Weinberger der fortæller hvad han gør i klassen ift. elever med ADHD:

 KH

Lill

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *