Elever der udfordrer relationen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det. 

De elever med særlige behov, der udfordrer relationen, kan være dem, der er sværest at “nå” relationelt. Det kunne være elever der har:

  • opmærksomhedsproblemer
  • koncentrationsproblemer
  • svært ved at sidde stille
  • husker ikke hvad du siger (selv om du har sagt det 100 gange)
  • ser tingene meget sort/hvidt
  • nemt kommer i konflikt med andre
  • er svære at motivere

Læs resten

Fidget Spinner

Jeg tænker, at du har opdaget dem…. De der fidgets spinnere, som snart hver elev i folkeskolen har

Der er ret delte meninger om denne nye dille og i den anledning ramte en mail i min indbakke, hvor vedkommende spurgte ”Hvad mener du Lill?”

Denne her kvindelige lærer, der spurgte, havde fulgt mig nogle år på nyhedsbrevet, Facebook og her på bloggen. Hun havde for længe siden lært af mig, hvad en Fidget var for noget og hvordan en Fidget kan integreres i et læringsmiljø for at hæve opmærksomheden for de elever, der har et behov. Læs resten

Klasselokale og indretning

Klasselokale og indretningKan det fysiske miljø i klasserummet hjælpe på øget trivsel og deltagelse ?

Det er et vigtigt element, når jeg arbejder med opgradering af læringsmiljøet.

Det er ihvertfald én af mange muligheder at arbejde med

Jeg fandt en interessante artikel, hvor en forælder, som er ekspert i kropssprog og brug af rum, giver viden om rummets gode og mindre gode spots

Læs resten

Organisering, udskoling og det gode fundament

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er det

organisering udskoling det gode fundament

Pt er jeg optaget af en rigtig spændende bog

Ikke en bog om børn eller unge med særlige behov/diagnoser, som jeg normalt dykker ned i.

Denne gang er det en bog om klassekultur og den rummer forskellige bud på redskaber til at skabe mere tydelighed og skabe mere af det, som jeg overordnet ville kalde klasseledelse

Bogen (som du kan se, hvis du scroller helt ned på denne side) tager udgangspunkt i gymnasieklasser, men jeg synes den bestemt er værd at dykke ned og finde brugbare redskaber fra både til udskolingsklasser, men især også efterskoler, som netop starter op med nye klasser hvert år

Lad os kaste os lidt ud i det …især for dig, der er efterskolelærer eller udskolingslærer !

Læs resten

Pædagogisk WIFI

Du kender det garanteret

Følelsen når du få lov at hoppe på et WIFI

For når du hopper “på”, så kører det bare hurtigere, nemmere…

ja mere smoooth og du skal ikke bruge meget energi på at vente. Der er sådan lidt aaahhhh…. følelse over det 🙂

Er du interesseret i inklusion i praksis? 

Der er mange veje at gå

Her handler det om Det pædagogiske WIFI

Læs resten

Artikel i “Skolestart”

Så har jeg sørme skrevet en artikel til bladet Skolestart <—– klik her hvis du vil ind til bladets hjemmeside og se Skolestart nr. 1, 2017

Denne artikel blev lavet i samarbejde med Solveig, som tidligere har været børnehaveklasseleder 🙂

Vi besluttede, at artiklen skulle være med udgangspunkt i praksis. Nogle få udvalgte ideer koblet med viden og som man med det samme kunne sætte i værk i en børnehaveklasse.

Hvis du vil læse artiklen, finder du den her —> Fire praktiske ideer

 

Kh Lill

Din elev forsøger at mestre

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er detDin elev forsøger at mestre

Vidste du, at din elev, med en diagnose som fx autisme eller ADHD, forsøger at mestre det bedste de kan?

Det vil de fleste gerne gå med, men jeg oplever alligevel rigtig mange, der fortæller

  • han vil ikke gå i gang med opgaverne 
  • hun bliver bare væk fra undervisning – ude på toilettet
  • han vil ikke koncentrere sig om opgaverne, laver pludseligt noget andet

(Hvis du gider læse videre, kommer der nogle forklaringer på, hvad der måske er på spil bag denne adfærd :-))

Læs resten