Kan blyanten forhindre læring?

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Kan blyanten forhindre læring?

Kan blyanten forhindre læring?

Måske har du ikke tænkt over om blyanten kan forhindre læring?

Måske har du bare konstateret, at nogle børn ikke får skrevet så meget med blyant og får en lav deltagelse fagligt?

Måske har du registreret, at nogle børn ser ud til at have rigtig svært med den der blyant og nærmest bliver bremset i læring, så snart opgaven indbefatter en blyant?

Nå…..

men uanset set hvad du har tænkt indtil nu og hvad du vil tænke efter dette blogindlæg, så er det som altid op til dig.

Det du kan risikere ved at læse dette blogindlæg er, at komme til at reflektere over:

Om blyanten kan forhindre læring

og vælge at være nysgerrig på

HVAD der egentligt kunne være på spil, når det med blyanten stopper for elevens faglige deltagelse?

Læs resten

Børn med perfektionisme, bekymring og angst

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Det er som om angsten fylder mere blandt elever.

Angste børn gør ofte ikke et væsen af sig og derfor kan det være svært at vide at angsten er på spil, indtil forældre kommer og fortæller, at deres barn er tiltagende bekymret, undgår ting og trækker sig

Læs resten

Hjælp med at håndtere vreden

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

For mange elever er det med at tackle vreden ikke noget, der kommer af sig selv

Det er noget, der skal forstås, sættes ord på og øves

Men hvordan griber man det lige an, tænker du måske og findes der noget tilgængeligt materiale?

Noget der er nemt at læse og komme i gang med?

Uanset om det er enkelte elever, der specifikt skal hjælpes 

eller 

at få nogle gode snakke på klassen

mit svar er 

JA!

Læs resten

Søskende til en bror eller søster med autisme eller ADHD

 

Børn med særlige behov har ofte søskende.

Det er søskende, som oftest får en anderledes barndom/opvækst

fordi

der skal tages ekstra hånd om deres bror eller søster med en diagnose

der måske er ting i familen, man ikke kan gøre sammen eller helt må undlade

der kan være reaktioner hos ens bror eller søster, der kan fylde meget

der kan være en masse følelser i spil, der kan være svære at sætte ord på

Læs resten

Søskendekursus

Vidste du at det kan være en stor udfordring at have et barn med en diagnose i familien?

Der kan især være en udfordring at være en søskende.

Måske fordi ens bror eller søster fylder mere ift. mors og fars opmærksomhed

Måske er det ting, der er sværere for familien at gøre pga. af denne bror eller søsters sårbarheder/diagnose, som andre familier bare kan gøre

 

Måske er det svært at håndtere, når ens bror eller søster ikke kan regulere sine følelser og er voldsom

Læs resten

Sommerferie og bøger

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det. 

Jeg håber, du nyder din sommerferie lige akkurat NU, for det er tiden for at tanke ny energi på batterierne, nyde de stille morgener, se andre himmelstrøg og bare komme helt ned i gear.

Det tillader jeg bestemt også mig selv og det er ren luksus at kunne tage det hele i slowmotion. Det giver tid til refleksioner, ideer, hygge med familien og at nære sig selv.

Inden en ferie tanker jeg typisk op med et par skønlitterære bøger på mit bord. Der kan de ligge klar og tages med uanset om det er ferien syd på, på en biltur eller i sommerhuset.

Så ingen ferie uden et par bøger 🙂

Læs resten

Elever der udfordrer relationen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det. 

De elever med særlige behov, der udfordrer relationen, kan være dem, der er sværest at “nå” relationelt. Det kunne være elever der har:

  • opmærksomhedsproblemer
  • koncentrationsproblemer
  • svært ved at sidde stille
  • husker ikke hvad du siger (selv om du har sagt det 100 gange)
  • ser tingene meget sort/hvidt
  • nemt kommer i konflikt med andre
  • er svære at motivere

Læs resten

Fidget Spinner

Jeg tænker, at du har opdaget dem…. De der fidgets spinnere, som snart hver elev i folkeskolen har

Der er ret delte meninger om denne nye dille og i den anledning ramte en mail i min indbakke, hvor vedkommende spurgte ”Hvad mener du Lill?”

Denne her kvindelige lærer, der spurgte, havde fulgt mig nogle år på nyhedsbrevet, Facebook og her på bloggen. Hun havde for længe siden lært af mig, hvad en Fidget var for noget og hvordan en Fidget kan integreres i et læringsmiljø for at hæve opmærksomheden for de elever, der har et behov. Læs resten