Har dit barn svært ved at falde i søvn??

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Jeg støder rigtig tit på den problematik gennem forældre til børn med særlige behov

at deres barn bruger forholdsvist lang tid på at falde til ro og komme i indsovningsfasen.

Nogen gange bliver problemet så stort, at barnet kommer til at mangle søvn, hvilket kan risikerer at gøre det endnu mere sårbart i (skole)hverdagen.

Jeg oplever ofte

at børn med særlige behov

 i højere grad er plaget af af problemer med indsovningen end andre børn.

De får ikke et ordentligt søvnpres i hjernen.

men jeg giver nogle tips 

som kan hjælpe hjernen på vej

som kan afprøves i den rækkefølge, de er nævnt

Mange forældre kender udfordringen men ved ikke, at der kan være nogle muligheder, der kunne hjælpe.

På samme måde er der mange pædagogiske medarbejdere, der ikke kender til denne problematik

Som medarbejder kan man blot tage dette med sig som en merviden i skole/hjem samarbejdet. Hvis et barn har indsovningsvanskeligheder, kan det ikke yde det samme i en pædagogisk sammenhæng, som vi måske forventer.

 Her får du som forældre 5 tips

Vær obs på om der kan være problemer i skolen: mobning, svært ved at leve op til faglige eller sociale krav, eller tunge tanker som gør, at det kan være svært at finde ro om aftenen.

1: Undgå sukker inden sengetid

Slik, chokolade, saft, juice, sodavand (også light produkter) kan nemt påvirke at børn hvis de indtager det tæt på sengetid. Flere børn med særlige behov kan også være mere sensitive overfor sukkeret – ihvertfald kan det forhindre flere børn i at finde ro ved sengetid.

Mindsk det mest muligt og se om I kan mærke forskel i forhold til indsovningen eller om I netop kan se sukkervirkningen, når barnet har fået slik fx fredag aften.

2: Ro på inden sengetid – struktur giver tryghed!

Børn der farer rundt inden sengetid og leger vilde lege, gør det svært for kroppen at finde sin ro

så bliver det svært at falde ned og sove.

Derfor er det en rigtig god idé som forældre at finde ud at skemalægge timen inden sengetid.

Hvad kunne være rolige aktiviteter for barnet, som der kan hygges  med inden sengetid?

Kunne det være en god tegneserie, oplæsning, bygge med Lego, kigge på samlekort eller andet?

Ritualer inden sengetid er også rigtig gode

Toilet

Børste tænder

10 min. læsning

Glas vand

Godnat 

3: Lys fra skærme kan forstyrre hjernen og gøre det sværere at falde i søvn

Mange børn sidder foran skærme ved computer eller tablet

For børn kan det påvirke indsovningen, at have med disse elektroniske apparater at gøre lige inden sengetid, hvis de lyser med LED-lys (De hedder LED-skærme.)

Flere børn/ unge med særlige behov kan være sårbare på det med at “blive trætte”. Lyset påvirker hjernen uhensigtsmæssigt.

Undgå lyset fra skærmen ca. 1 time inden sengetid.

Er det barnet laver med en skærm vigtigt, for at få ro på barnet før sengetid, kan du skrue ned for lyset på skærmen, så meget som barnet kan acceptere det. Måske kan det den vej rundt have en mulig effekt alligevel på at falde i søvn.

4: Musik / bog

Nogle børn slapper af til musik eller børnemeditationer.

MusicCure serien 

du kan fx se et nr. 7 albummet Horizons her —–>nr. 7 Horizons,

som i coveret beskriver et pilotprojekt på 19 børn med autismespektrumsforstyrrelser, hvor der afprøves MusicCure musik til indsovning.

En bog der kan være en del godnat-ritualet for yngre børn kunne eventuelt være

tryk her for at se mere ——> Kaninen der så gerne ville sove

5: Specialdyner

Har man prøvet de ovenstående ting. Så kan det godt være der er nogle indresårbarheder på spil i sådan en grad, at barnet skal have mere hjælp til at blive støttet i at kunne falde i søvn. 

I så fald skal man selvfølge snakke med sin læge og dermed sikre at der ikke er andre grunde til, at barnet har store udfordringer med at falde i søvn.

Et barn der først bliver træt og kan falde i søvn efter midnat, kan have “rod” i sit søvnsystem og “mangle” af få det såkalde søvnpres = nu bliver jeg så træt jeg kan falde i søvn.

Jeg har erfaret at flere børn med diagnoser/sårbarheder kan have stor glæde af en specialdyne hjælpe

Det er en dyne med tyngde.

De hedder ”kugledyner”, ”kædedyner”, ”kastaniedyner”, “Fiberdyner”  – der er mange slags.

Et barn skal ALDRIG tvinges til at ligge med sådan en dyne. Men flere børn er rigtig glæde for deres specialdyne. Fordi én bestemt dyne ikke virker, så kan en anden evt. godt. Det handler om dynes indhold og hvorvidt den larmer eller ej.

Jeg anbefaler at man forsøger om man kan få lov at afprøve en dyne, inden man investererer i en sådan dyne.

Du kan se mere om en dyne her —–> kugledynen

 

KH 

Lill

PS: 

Flere børn/elever “dykker” i oktober/november/december/januar/februar, måske kan lysterapi hjælpe?

Læs mere i dette blogindlæg   ——>     Vintertræthed

GemGem

GemGem

GemGem

  1. Det er et meget relevant emne du tager op her, fordi søvn spiller en vital rolle i forhold til hjernens udvikling. Jeg vil lige knytte et par kommentarer til din fine fremstilling.

    Kugledyner
    En Masterafhandling af fysioterapeut Pernille Worm Pasquali og ergoterapeut Birgitte Søe Jensen giver evidens for brug af kugledyne til børn. At benytte en kugledyne kan give bedre nattesøvn, humør og koncentration for børn med sanseintegrationsproblemer.
    Dermed kan det for første gang dokumenteres videnskabeligt, at kugledynen har en effekt.
    36 ud af de 37 børn der indgik i undersøgelsen havde effekt i varierende grad af at bruge kugledyne. Samlet set er der bedst effekt på søvnproblemer, hvor 64 procent af børnene mærkede en positiv effekt i forhold til indsovningsproblemer, at vågne i løbet af natten, at sove for meget eller for lidt eller i forhold til at være udhvilede om morgenen.
    For omkring 40 procent har brug af kugledynen effekt på humør og overreagerende sansesystem.
    For omkring en tredjedel af børnene har den effekt på koncentration
    og motorisk uro, mens den for en femtedel har effekt på opmærksomhedsproblemer
    For yderligere informationer se:
    http://www.etf.dk/uploads/tx_subjectdb/ERGO_02_07_s.6-7.pdf

    Godnat-ritualer
    Lill nævner hvor vigtige ritualer inden sengetid er. Jeg er helt enig, det er vigtigt helt fra barnet er lille at skabe et putte- ritual før sengetid som føles trygt for både barn og forældre. Nogle børn har svært ved at finde en søvn-vågenrytme helt fra de er små og andre kan opleve at de har svært ved at falde i søvn i perioder.
    Når der opstår vanskeligheder, så er det vigtigt at give barnet mulighed for at koble det forhåbentligt trygge og velkendte godnat-ritual sammen med det tidspunkt hvor barnet falder i søvn. Dvs. hvis barnet oplever en periode med uro og har svært ved at falde i søvn, så fungerer det ikke at lave godnat-ritualet kl. 20.00, hvis barnet først falder i søvn kl. 22.00.
    Her kan forældre prøve at flytte godnat-ritualet til omkring det tidspunkt hvor barnet falder i søvn. Når barnet igen har fået koblet godnat-ritualet sammen med at det falder i søvn, kan forældrene langsomt prøve at flytte tidspunktet frem til det ideelle tidspunkt.

    Eksempel på en godnat-rutine:
    • Slappe af med en rolig aktivitet
    • Gør det helt ens hver aften
    • ca. 10-20 min. varighed
    • kæd soverutinen sammen med barnets naturlige tidspunkt for at falde i søvn
    • lav en afsluttende nøglehandling. Fx et knus, sig godnat, sluk lyset, forlad rummet, luk døren, – bør være ens hver aften. Kan bruges igen, hvis barnet vågner om natten. Hvis der er kommunikations-vanskeligheder med barnet, kan man bruge sanserne til at markere den afsluttende nøglehandling.

    Lys på Værelset
    Har barnet behov for lys på værelset, når det sover, kan man med fordel anvende lamper med rødt lys. Forskning viser at det røde lys er det eneste lys der ikke påvirker melatoninproduktionen i hjernen, som har indflydelse på barnets søvn.
    IKEA sælger en rød bordlampe, der hedder LAMPAN til 25 kr.
    Jeg kan desværre ikke sætte et billede af lampen ind i teksten, så I må nøjes med et link
    http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10096097/
    Sensitive børn kan, som Lill beskriver, blive forstyrret af lyset fra TV og PC skærme.
    Ergoterapeut Ulla Sparholt

  2. Kære Ulla
    Tusind tak for dine meget fine kommentarer og viden om dette felt. Det er jeg meget taknemmelig for, at du har givet dig tid til. Jeg er sikker på, at det er en stor hjælp for mange forældre at kunne reflektere over dette emne om indsovning/søvn i forhold til lige netop deres barns behov.
    🙂 Lill

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *