Din elev forsøger at mestre

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er detDin elev forsøger at mestre

Vidste du, at din elev, med en diagnose som fx autisme eller ADHD, forsøger at mestre det bedste de kan?

Det vil de fleste gerne gå med, men jeg oplever alligevel rigtig mange, der fortæller

  • han vil ikke gå i gang med opgaverne 
  • hun bliver bare væk fra undervisning – ude på toilettet
  • han vil ikke koncentrere sig om opgaverne, laver pludseligt noget andet

(Hvis du gider læse videre, kommer der nogle forklaringer på, hvad der måske er på spil bag denne adfærd :-))

I disse udtryk skinner det i gennem, at der mangler en forståelse for, hvad der kan være på spil

“han vil ikke” …..”hun bliver bare væk”

en tolkning er i gang om, at eleven har truffet et bevidst valg

Ofte ender det med, at det bliver elevens problem, fordi vi tolker adfærden forkert

og når vi tror, at eleverne manipulerer med os, er vi ikke særligt villige til at ændre noget i praksis.

Eleven må rette ind eller man fortsætter med at være uforstående over for adfærden og man skal gøre ved det.

Det er ikke sjældent, at de voksne jeg sidder overfor kigger undrende og lettere mistroisk på mig, 

når jeg fortæller, at der kan være nogle andre forklaringer, som vi kan forstå adfærden med

Elevens perspektiv

Dem der arbejder med LP-modellen kender til de forskellige perspektiver, som vi kan analysere en situation ud fra

og har man fokus på en elev med særlige behov

ja så kan det faktisk blive rigtig svært at analysere, hvis man ikke har noget viden om elever med særlige behov

man kan komme til at tolke forkert

Det handler om dét eleven gør og hvordan det kan give mening for eleven

Eleven forsøger at mestre situationen på bedst mulig vis!

Men når vi ikke kan forklare adfærden og vi oplever den uforståelig, så bliver det svært at se, hvad det er eleven mestre,

En lille forklaring

I elevens perspektiv er det ofte en handling/adfærd, der gør, at de kan mestre sig uden om eller væk fra en situation

de prøver fx at undgå en kravsituation eller en situation, der måske overloader dem eller overstiger deres kapacitet?

Ofte er eleven med særlige behov slet ikke bevidst om, hvorfor de gør, som de gør. Så at forvente, at de kan sætte ord på, forklare eller oversætte det der sker …sådan bare lige, det kan være svært for for flere elever

Så HVAD kunne det handle om (nu kommer svarene som de kunne se ud!!)

  • han vil ikke gå i gang med opgaverne
    (fordi han har overbliksvanskeligheder – svært at overskue start og slut – opgaverne skal deles mere op)
  • hun bliver bare ude på toilettet og kommer ikke til time
    (fordi hun overloades med sanseindtryk og det er det eneste sted på skolen hun kan få lidt ro)
  • han bliver ikke ved den opgave, der er sat i gang, laver pludseligt noget andet (arbejder bedst i mindre tidintervaller evt. afbrudt af små aftalte pauser )

Kreativitet og god energi til nye løsninger

Min oplevelse er, at når de voksne omkring eleverne får adgang til forståelse og viden, så bliver de hurtigt handlingsorienterede og kreative på at løse det. 

Det igangsætter pædagogisk flow, energi og der skabes ofte nogle spændende og kreative løsninger (…..der bliver et opgør med “plejer”)

De voksne kommer fra magtesløshed til “at kunne gøre noget, der virker bedre”

Det er det saerligebehov.dk handler om – at jeg får viden ud til dig både via facebook, blogindlæg, produkter og foredrag.

Du kan udvide din viden og blive mere klædt på til elevens perspektivet NU!!

Allerede nu kan du få et indblik i fx piger med ADHD og deres perspektiv. Det er bogen 

Sejt med ADHD et bud på!

Den er let læst og den giver både en indsigt og et indblik i, hvordan Alice på 11 år bliver misforstået på hendes adfærd i skolen og hvad der kan hjælpe hende – så hun kan vise de ressourcer hun har.

Vi oplever det fra hendes perspektiv. Hvordan opmærksomheden er en stor udfordring i skolen, hvordan det kan vise sig og hvad hendes ressourcer er.

God læselyst og med at udvide dit perspektiv 🙂

Kh

Lill

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *