Elever der udfordrer relationen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det. 

De elever med særlige behov, der udfordrer relationen, kan være dem, der er sværest at “nå” relationelt. Det kunne være elever der har:

  • opmærksomhedsproblemer
  • koncentrationsproblemer
  • svært ved at sidde stille
  • husker ikke hvad du siger (selv om du har sagt det 100 gange)
  • ser tingene meget sort/hvidt
  • nemt kommer i konflikt med andre
  • er svære at motivere

Disse udfordringer får stor betydning for den relation, som man forsøger at skabe voksen – elev, fordi man ikke nødvendigvis lykkedes med det, som man ”plejer” at gøre med andre børn/ elever.

Det er som om de gængse pædagogiske metoder ikke heeeelt virker.

Hvis du har det sådan, at det er som om, at det ikke helt virker, dét du gør,…. sååå kan det  faktisk være rigtigt nok.

Når jeg udfordrer fagpersoner på, hvordan det så kan være, at de bliver ved at gøre det de ”plejer”, så handler det oftest om, at man mangler redskaber i værktøjskassen til at gøre noget andet.

  1. Nogle fagfolk mener det er realistisk at blive ved med det, der ikke virker, fordi eleven må ”lære det lige som alle andre” og der skal ikke gøres ”forskel”
  2. Andre bliver nysgerrige på, hvordan de kan få en forståelse for, hvorfor noget ikke lykkedes og hvilke redskaber, som de kan forsøge sig med i stedet for

Du vælger naturligvis selv, hvor du hører til

Men hopper du på hold 2 – ja så velkommen, det er den vogn jeg styrer og du er hjertelig velkommen her 🙂

Hvis man ikke har lyst til at ændre sit syn på eleven, så kan ingen tvinge det frem.

Jeg stiller ofte spørgsmål til, om det giver mening at gøre det man ”plejer” og vi kan drøfte om det dybest set ikke handler om ”at komme i en ny og bedre retning” end ”at vinde kampen” via fx en konsekvens, som eleven ikke har forstået alligevel?

Vi skal sikre en mulig strategi for eleven

Vi skal sikre, at eleven forstår hvad vi vil have vedkommende til, hvorfor (helst set fra elevens perspektiv …hvad eleven kan opnå) og hvordan de bruger en specifik (mere hensigtsmæssig) strategi.

 Hvis dén misser … altså at der ikke er sikret en læring med strategier, der er brugbare og opnåelige for eleven….. ja så ender man blot ud med, at eleven gør det uhensigtsmæssige igen og igen, mister tillid i relationen og i sidste ende påvirker det selvværdet/identitetsudviklingen.

For når man ikke lykkedes, så giver man en dag op!

Jeg tænker, at du er en af de nysgerrige, når du følger med på saerligebehov.dk – om ikke andet så nysgerrig efter at blive udfordret på dine tanker.

I min model af verden er børn ikke lige ( de har forskellige forudsætninger), men de skal have lige muligheder, hvor det er muligt og realistisk at tilføre (almen)miljøet.

Det betyder, at vi skal differentiere mere for nogle end andre, således de kan bidrage med deres ressourcer.

Det kunne sagtens være i tydeligheden af HVAD vi gerne vil have og HVORDAN strategien kunne se ud (….jo jeg henviser til De 9 H´er – redskabet , som du får en introduktion til som bytte for din mail – så hop bare på Nyhedsbrevet —-> her!!  )

Apropos relationer …

På listen over bøger, der skal læses i sommerferien, har jeg denne ret nye sag liggende klar. Glæder mig til at se, hvad den gemmer. Mine forventninger er store 🙂

ADHD i skolen

 

 

 

 

Det styrker trivsel, at elever i indskolingen får styr på de basale færdigheder som lyt, stille og ræk hånden op. Du kan se mere her om et af mine KlasseAgent produkter “De Små Brikker”

KH Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *