Fidget Spinner

Jeg tænker, at du har opdaget dem…. De der fidgets spinnere, som snart hver elev i folkeskolen har

Der er ret delte meninger om denne nye dille og i den anledning ramte en mail i min indbakke, hvor vedkommende spurgte ”Hvad mener du Lill?”

Denne her kvindelige lærer, der spurgte, havde fulgt mig nogle år på nyhedsbrevet, Facebook og her på bloggen.

Hun havde for længe siden lært af mig, hvad en Fidget var for noget og hvordan en Fidget kan integreres i et læringsmiljø for at hæve opmærksomheden for de elever, der har et behov.

Men er Fidget spinneren hensigtsmæssig?

Forbudt 

Hendes skole havde netop forbudt Fidgets Spinnere.

Hun var nu i tvivl om Fidgets Spinnere er en god ide, for som hun skrev :”Vi kan slet ikke styre det?”

Jeg blev rigtig glad for, at hun skrev og jeg havde i længere tid luret lidt på disse nye Fidget spinnere.

Jeg havde faktisk været lidt nervøs!

Min nervøsitet handlede om (som jeg faktisk skrev i det seneste Nyhedsbrev), at folk nu ville ryge i ”den anden grøft”.

At nu ville ALLE Fidgets blive dømt ude, taget ud af klassen, set som legetøj

og ikke længere blive set som den beskyttende faktor til at hjælpe eleven med opmærksomhed i undervisning.

DET HÅBER JEG VIRKELIG IKKE!!!

Der er én ting, der kan gøre denne situationen ENDNU værre og det er, at medarbejdere der ikke ved hvad, hvordan og hvorfor Fidgets kan bruges i undervisningen,

begynder at kloge sig på, at Fidgets generelt blot er legetøj,

som ikke bør have en plads i undervisningen.

Det er her kæden hopper af,

hvor uvidenhed bliver til en mening om rigtigt og forkert. BUM

Jeg håber, at I der følger mig er klogere end det.

At I godt ved, at vi skal bruge vores sunde fornuft og den viden, der faktisk findes

og at viden kan omsættes i en klasse, så det giver mening og øget læring.

men nu tilbage til Fidgets Spinnerne….

Fidgets Spinnere er blevet en dille

Fidgets Spinnere er i mit perspektiv blevet en dille på lige fod med tidligere tiders Yoyo, marmorkugler, hønseringe, pokemón kort osv.

Der games om disse Fidgets Spinnere og der laves stunts.

Når elever med særlige behov begynder at se en Fidget,

som et stykke legetøj,

noget vi batler med og leger med,

så vil det for rigtig mange elever blive en opmærksomhedsrøver i undervisning frem for en Fidget, der støtter opmærksomheden.

Så kan det ske dét, at Fidgets Spinneren i den kontekst,

som den er havnet i –> EN NY DILLE  risikerer

at blive mindre værdifuld, som en Fidget, der støtter læring i selve undervisningstimen.

Det det skal man være opmærksom på

og altså erstatte med en anden Fidget, som så virker efter hensigten.

Dette gælder ALLE fidgets

Det handler naturligvis også om at have et system omkring dét at bruge Fidgets i undervisningen

dvs. nogle MÅ regler og en klar forventning om, hvordan og hvem der kan bruge Fidgets, hvornår i undervisningen m.m. Det hører ind under klasseledelsen!!

Derfor kan en Fidget Spinner sagtens være god at inddrage, som en del af selve læringen dvs. undervisning fx i matematik og dansk (som der er masser af eksempler og ideer til på nettet).

Men det er noget helt andet end at bruge, den som en ting til at støtte opmærksomheden med.

Du kan se en Fidgetspinner —-> her

Pauser/frikvarterer

For mange elever kan Fidgets Spinner være et godt pauseredskab i frikvarterer,

da det for flere elever (med særlige behov) kan være sværere at finde ud af,

hvordan de skal indgå i en social kontekst

og kende de implicitte sociale regler i en given situation.

Med en dille som Fidgets Spinner, kan man være en del af noget helt konkret.

Der kan dog være brug for et sæt af regler (helst flest MÅ regler som muligt) – synlige på for hele skolen, så de fleste konflikter kan elimineres.

Hvad må man i Skole/SFO tid med Fidgets Spinnere.

Alle de andre ting, man også kan med en Fidgets Spinner, må eleven afklare med sine forældre i sin fritid.

Kaotisk

Når noget bliver en dille, så kan det skabe kaos,

fordi vi som voksne kommer bag ud på point.

Eleverne er selvforvaltende på at sætte deres egne regler i begyndelsen med konflikter til følge.

Vi voksne bliver måske også internt uenige om, hvilke regler der er bedst.

Til sidst bliver det måske så kaotisk, at man ryger i den anden grøft og føler sig nødsaget til at gøre det FORBUDT.

Jeg kan godt lide, at vi tager ejerskab i denne her dille, at vi forsøger at sætte en ramme både om undervisningen og om det vi forventer.

Fidgets Spinnere har noget at gøre i undervisningen, hvis de skal bruges til at lære med eller til at holde opmærksomheden med.

Hvis dette ikke er tilfældet, så er de ikke det rigtig redskab i selve undervisningen

og så håber jeg, at det fastholdes at bruge de andre Fidgets, som ikke er en dille,

men som kan støtte mange elever i opmærksomhed i mere passive læringssituationer.

Min datter i 3. klasse fortæller, at på hendes skole er de ikke forbudt, men at Fidgets Spinneren ikke virker

som de almindelige Fidgets, de har i klassen.

Det er en lege Fidgets.

Så reglen er, at Fidgets Spinneren er i tasken i undervisningen

og jeg helt sikker på, at de har nogle regler for,

hvad man MÅ med Fidgets Spinnere i frikvarteret og at det er noget, der bliver snakket med eleverne om,

så de lære at forstå regler og hvorfor de er til.

Det er også en del af læringen frem for, at noget bliver forbudt.

En idé med “De 9 H´er”

(Hvis du ikke kender værktøjet De 9 H´er kan du materiale tilsendt ved at tilmelde dig mit Nyhedsbrev. Læs mere her —> Nyhedsbrev)

Og som et lille forslag hvor du igen bruge redskabet De 9 H´er til at skabe en ramme fx her om Fidgets Spinnere:

  1. H Hvad = Vi har regler om hvornår vi leger med Fidgets Spinner
  2. H Hvorfor = Så vi kan bruge hjernen til at lære med i timerne og have det sjovt og lege i pauser/frikvartere
  3. H Hvornår = Jeg må lege med min Fidget Spinner i pauser/frikvarterer
  4. H Hvor = (måske er der zoner/områder ude og inde, hvor man må være er med Fidgets Spinnere? Kunne beskrives / visualiseres her)
  5. H Hvordan = Beskriv i MÅ regler evt. i punkter, hvad eleverne må. Alt det andet I ved de ikke må og som eleverne vil spørge til, kan I henvise til efter skole/SFO tid, hvor de må snakke med deres forældre om hvad de må. Her gives selvfølgelig information til forældrene om hvad eleverne MÅ med Fidgets Spinnere i skolen og at I lægger op til at de drøfter med deres barn, hvad reglerne er i skolen og viser deres barn at de bakker op om de regler, der er sat i skolen.

Muligheder

Hvordan du får en snak med elever om Fidgets på klassen

og

opgradere dig ift. de mere passive/stirrende elever?

Se mere om mit produkt ENERGI BOOST!

Tryk på billedet herunder:

 

I mit indskolingsprodukt “Giv mig 5” får du  også viden om Fidgets

Her er et andet blogindlæg, hvor Fidgets også nævnes 

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *