Foredrag i daginstitution om autisme

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er det

Foredrag i daginstitution om autismeJo det er helt rigtigt tænkt

jeg arbejder primært med skoleområdet

men så sker det jeg får en opringning fra en børnehave

Kunne du ikke fortælle os noget om autisme Lill?

og jo det med autisme kender jeg da en del til

Så i går holdt jeg kursusdag for en integreret daginstitution

og sikken en fest at være på arbejde, når der sidder SÅ engagerede medarbejdere, der er nysgerrige, hopper med på små øvelser, reflekterer og stiller en masse spørgsmål

Så kører det bare ping-pong-ping-pong

De undrede sig, nikkede, smilte, grinte

og de var jo slet ikke blanke på det med autisme. De havde fat i flere ting, der var helt rigtige

og så fik vi lidt mere system i den viden

som et puslespil der blev samlet stille og roligt

Der skal øvelser til

De prøvede selv flere øvelser for at “mærke/fornemme”, hvordan autisme kunne opleves som

For selvom der er mange grader og mange udtryk, så er det alligevel godt på egen krop at få en flig af den virkelighed, mennesker med autisme står med

fordi

det er medskaber af

at vi i højere grad forsøger at stoppe op

lige der i vores praksis, hvor vi gør det, vi plejer og er bedst til

nemlig at analysere og fortolke, ……hvordan vi skal forstå et barns adfærd – ud fra den gængse sociale kode

Det kræver viden om autisme

Når vi skal analysere og tolke på vores tilgang og pædagogik ift. et barn med autisme

kræver det viden om autisme og dets væsen

for at få muligheden for at kvalificere pædagogisk praksis

for vi voksne har én social kode, som vi bruger privat og arbejdsmæssigt – ja lever af professionelt

  • vi trøster med nus
  • vi ser i øjenene for kontakt
  • vi siger “kan du ikke SE hun bliver ked af det, når du tager hendes skovl”

Fordi sådan PLEJER vores sociale kode at virke ind i vores pædagogik

MEN

vi skal huske lige der at stoppe op

og med viden om Autisme

tjekke om:

  • giver det mening for barnet med nus ELLER er det sansesårbart overfor denne berøring? (det er ikke sikkert, barnet fjerner sig fra din berøring, selvom det kunne være sansesårbart….tjek med forældrene – de har faktisk den bedste viden!)
  • giver det mening automatisk at søge øjenkontakt altid i din kommunikation med barnet? (der er nogle med autisme, der sagtens kan og andre, hvor det dræner deres energi og andre igen, der undgår øjenkontakt. Det er vigtigt at afveje i hvilke situationer, der er godt at øve og hvornår det måske er sekundært. )
  • giver det mening at sige “Kan du ikke SE hun bliver ked af det, når du tager hendes skovl” HVIS det netop er et barn med autisme, hvor både afkodning af andres ansigt og mentalisering (at forstå hvad andre tænker er nedsat) højst sandsynligt kunne være sårbart hos barnet?. (Her er det igen vigtigt at finde ud af, hvad den rigtige og smarteste pædagogik er og hjælpe barnet med at forstå den sociale situation)

Så hvad fik de ud af det?

En medarbejder nævnte:

måske skal vi undgå skældud og guide noget mere

En anden medarbejder nævnte:

vi skal have lavet flere visuelle ting og opskrifter på rækkefølger

En tredje medarbejder nævnte:

jamen det var bare det hele, der var godt Lill. Vi skal bare igang!

 

Ideer til at gå i gang med

Så nu skal de igang.

Med at opgradere hele deres miljø.

Fordi det de fandt ud af var, at mange af de pædagogiske ting, der støtter op om børn med autisme også kan hjælpe andre børn med særlige behov

og alle de andre børn

og nej, selvom en medarbejder mente, at NU skulle det hele effektueres og gøres mandag morgen, så måtte jeg lige smile og sige

HUSK NU

en ting ad gangen

det er en proces

få én ting gennemarbejdet pædagogisk

få den kørt ind i den pædagogiske dagligdag

vær vedholdende

ret det til, så det passer jer

og lige så stille 

voila

så har i fået et miljøbeskyttende værktøj, der kan være medskaber at at sænke stressen for især de udsatte børn

OG HUSK

medarbejdere er gode til forskellige ting,

så vigtig at bruge hinanden i et samarbejde

for nogle er gode til computeren og finde billeder i et billedprogram (jo der findes et gratis biledeprogram på nettet)

nogle er gode til at være logiske og lave opskrifter/pædagogiske manualer

nogle er gode til at tegne 

nogle ved lidt mere om nogle børn med særlige behov 

nogle er kreative og kan lave små manualer til kreative produkter  (som jeg fortalte om ift. en opskrift  med at lave en rum-monster :-))

Bøger om autisme

Ja der findes bøger, der kunne være relevante for dig der arbejder med børn i daginstitution

hvis du er nysgerrig på at integerere nogle lege eller naturoplevelser, kunne der måske være inspiration at hente her : 

Legebog for børn med autismespektrum eller sanseintegrationsforstyrrelser 

Gode naturoplevelser – for børn med autisme og særligt sensitive børn

KH Lill

PS: Du kan se mere om foredrag —-> her og du ringer bare – så får vi en uforpligtende snak 🙂

 

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *