Hjælp din elev – lav vågenhed

Hjælp din elev - lav vågenhed

Hjernen skal have den rette vågenhed over tid for at kunne være

  • opmærksom
  • koncentreret
  • fokuseret
  • huske

og

  • kunne starte og gennemføre opgaver

At have den rette vågenhed i hjernen giver os evnen til at holde os stabile og  “i gang” fx i en undervisningstime

Problemer med vågenhedssystemet ses typisk i situationer,

hvor eleven skal være mere stillesiddende i noget tid på sin plads

Det er en indre sårbarhed hos eleven, som oftest ses, som en form for passitivitet hos eleven i undervisningen

– dvs. undervisning der er mere stillesiddende og som kræver opmærksomhed, at holde sig selv i gang, huske og lytte

Du kan gøre en forskel for mange elever ved at hjælpe dem med deres vågenhed

og at din undervisning “når” dem bedre

Men først….

De fleste kender mere til hyper-aktivitet

Måske fordi hyperaktivitet hos eleven er nemmere at se og opfange.

Det kræver oftest din opmærksomhed, når eleven er urolig og mere overaktiv.

 

Men der sidder altså også elever, der er mere passive.

Ikke fordi de ikke vil eller gider,

men fordi deres hjerne ikke kan holde det rette vågenhedsniveau

 

Disse elever oplever jeg også, at flere medarbejdere bruger energi på!

Måske har du også elever

du puffer til

hvor du banker med fingeren i bogen for, at for at holde dem ved ilden,

skal forbi dem flere gange og booste dem med din relation og “vække” dem

 

Vi kan ikke styrer en indre sårbarhed fuldstændigt ude fra,

men i mange tilfælde kan vi gøre noget,

således vi kan hjælpe eleven med at få nogle stimuli, der holder deres vågenhed mere ”oppe”

Dette støtter eleven i mere opmærksomhed (får mere med) og hukommelse

og

at kunne være mere deltagende

 

Mit nyeste produkt er ikke kun tiltag til den enkelte elev

 

Det hjælper dig med at se ting i en helhed

  • Hvad kan du gøre for denne type elev i dit klasserum og hvilke muligheder kan du skabe i din undervisning, således disse elever får nogle stimuli, der hjælper deres vågenhed
  • Hvordan kan du integrere disse tiltag med hensynstagen til andre elevtyper, som du også måtte have i din klasse?

Du undgår:

at stimuli kun er din puffen (du kan ikke stå der hele tiden…vel?)

at lade det være op til elevens vågenhedssystem om eleven er aktiv eller ej

at være uvidende om, hvad du kan støtte eleven med

 

Du opnår:

at få konkrete redskaber

muligheden for at øge elevens vågenhed

at eleven kan få et større udbytte af sin undervisning

 

Du kan se mere om mit nyeste produkt her   (Tryk på billedet herunder!!)

Hjælp din elev - lav vågenhed

KH

Lill

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *