Hjælp med at håndtere vreden

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

For mange elever er det med at tackle vreden ikke noget, der kommer af sig selv

Det er noget, der skal forstås, sættes ord på og øves

Men hvordan griber man det lige an, tænker du måske og findes der noget tilgængeligt materiale?

Noget der er nemt at læse og komme i gang med?

Uanset om det er enkelte elever, der specifikt skal hjælpes 

eller 

at få nogle gode snakke på klassen

mit svar er 

JA!

I vejledning henviser jeg ofte til en bestemt bog

Fordi den både giver viden, forståelser og praksisnære ideer – lige til at gå i gang med (you know I love it :-))

Derfor skal du da vide at denne bog findes

Desuden er den skrevet af Gry Bastiansen som formår både at skrive og skinne igennem med et syn på børn, som jeg kun kan tilslutte mig

I min vejledning

Jeg oplever ofte medarbejdere har brug for at få hjælp til få sat mere fokus på det sociale aspekt. 

Flere elever virker til at have brug for hjælp til socialtræning og deri ligger for mig, at elever bliver bevidst om vores følelsesregister.

At kende sig selv og sine følelser er for mig et fundament for at kunne aflæse situationer og tilpasse sin adfærd. Vide hvad andre kan blive kede af eller glade over.

Vrede er bestemt en følelse, der fylder meget for omgivelserne, især når den er eksplosiv. Ikke mindst for det enkelte barn/elev

Bogen “Børn med eksplosiv adfærd”

Bogen er som et lille kursus med blandt andet en skøn visuel oversigt, hvor ud fra der snakkes om vreden

Der er nogle skønne metaforer, der gør det muligt at få konkretiseret, hvad det er der sker.

og på bogens hjemmeside akademisk.dk finder du nederst muligheden for at downloade arbejdsark til bogen

Netop dét at få et fælles sprog og at støtte barnet/eleven i at få nogle redskaber og forståelser er super godt

for vreden er i sig selv ikke forkert

det er måden, vi tackler den på.

Vi skal skabe muligheder

Indsatser er altid vigtige, også når det handler om at tackle vrede

Gry Bastiansen, der er forfatter til bogen, skriver blandt andet:

“En del af de eksplosive børn profiterer af struktur og forudsigelig i hverdagen og i socialt samspil med andre.

Det kan reducere den eksplosive adfærd betydeligt.

Derfor kan det også betale sig at kigge miljøet efter i sømmene og se på:

“Er vi nu så strukturede, som vi tror?”

“Giver vi de previews, som eleverne har brug for, så de ved, hvad der skal ske?”

For vi som medarbejdere omkring eleverne kan nemlig også være medskabere af at skabe risikofaktorer, der presser nogle af de funktioner, der kan være sårbare hos børn/elever. Særligt dem med særlige behov….helt uden vi ved at vi gør det.

Det hæver stressen hos eleven og mindsker muligheden for at håndtere vreden hensigtsmæssigt

Når jeg afholder min workshop i brug af “De 9 H´er”, viser det sig, at vi KAN blive skarpere på, hvordan vi støtter elevernes fokus, tryghed, forudsigelighed og struktur i lektioner, aktiviteter m.m

på hele klassen

og dermed frisætter vi endnu flere ressourcer til læring 

og til at kunne bruge de gode strategier i det sociale samspil

og det kunne meget vel være at tackle sin eksplosive vrede

GemGem

Hvis du vil læse mere om bogen

Tryk her —-> Børn med eksplosiv adfærd

 

 

 

 

 

Skulle du være blevet nysgerrig på et oplæg og workshop om HVORFOR og HVORDAN man bruger redskabet “De 9 H´er”, så mail mig på lill@saerligebehov.dk

du kan også kontakte mig —>her

eller ring 21 78 12 97

 

Kender du ikke redskabet “De 9 H´er” kan du tilmelde dig mit Nyhedsbrev og blandt andet få en Introduktion til De 9 H´er

Læs mere om Nyhedsbrevet og tilmeld dig —-> her

KH

Lill

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *