Ideer til klasselokalet

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Ideer til klasselokalet

At stille sig op på række og gå på række, tænker de fleste er en simpel ting.

Men med en større mangfoldighed af elever, kan en sådan situation skabe kaotiske tilstande

Så hvordan skaber du en ramme og en rutine for at lære denne strategi?

Hæng på her, hvis du er blevet nysgerrig!

For nogle indskolingsklasser, kan det være udfordrende, når der skal stilles op på række og klassen skal gå

Der kan nemt blive kaotisk og uoverskueligt for flere elever

Mange gange når jeg vejleder på situationer, der ikke fungerer eller hvor specifikke elever ikke kan honorere krav

kan der komme mange forskellige tolkninger på HVORFOR, eleven/elever ikke gør, som der bliver sagt

Jeg er stor fan er Bo Hejlskov Elvén og han siger blandt andet

Det er lettere at ændre på omgivelserne

end på barnet

og ja det er nærmest blevet et mantra for mig

og som jeg gerne drøfter med ledere og teams ude på skolerne


Dette er min ydlingsbog af Bo Hejlskov Elvén

Den er nemt læst og en øjenåbner for mange. Den skal du virkelige unde dig selv at læse 🙂

Du kan se mere til bogen —-> her

 

Der er også skrevet en bog til vuggestue/børnehave, som hedder

Adfærdsproblemer i vuggestuen og børnehaven    <——- tryk for er se mere 


Ændrer du rammerne –> ændrer du elevers adfærd!!

For at ændre elevers adfærd, så de lykkedes bedre

skal de hjælpes med

  • at lære strategier
  • støttes til at holde et overblik

Mange elever med særlige behov er udfordrede på strategier (de hensigtsmæssige) og på at have et overblik

(og der er mange elever i gråzonen uden diagnoser der også er meget udfordret her)

Elever med særlige behov kan have svært ved at honorere krav, 

fordi de har nogle mere usynlige indre sårbarheder

og derfor fejltolker vi og kommer til at arbejde direkte på eleven 

frem for på rammen

eller

at lære strategien

Når vi arbejder på at skabe en tydelig ramme, hjælper det langt flere elever

så det er faktisk et super smart trick

Skab en ramme – fødder på gulvet

Dette redskab med fødderne på gulvet blev udviklet af nogle skønne kvinder, som jeg har samarbejdet med i vejledning (se billedet øverst i dette blogindlæg)

Det blev et kreativt tiltag i det fysiske rum og fødderne på gulvet guidede eleverne til at lære rutinen at stille sig på række og gå i denne rækkefølge

Du kan hente en gratis planche her med en strategi —> her

 

 

 

 

 

Elevernes fødder blev tegnet af eleverne selv.

De voksne vurderede, hvor de forskellige elever ville stå bedst, og fik især placeret elever med særlige behov hensigtsmæssigt, så de kunne lykkes bedst muligt.

Det gode ved dette redskab er, at eleven står det samme sted i rækken hver dag og de skal ikke forholde sig til en anden, som de skal holde i hånden 

På denne måde skaber du en ramme, der giver overblik

og

  • det bliver mere visuelt (det går nemmere til hjernen end KUN sproglig guidning)
  • nemmere at rette sin opmærksomhed mod noget specifikt (eleven kan se hvor han/hun skal stå)
  • tryghed at stå det samme sted
  • ikke skulle forholde sig til en anden at holde i hånden 

Er det et redskab for alle klasser?

NEJ

det er et redskab for de klasser, der IKKE lykkedes med at stille op to og to kun guidet med sprog

og som måske har flere elever med særlige behov, der skal lære strategien at stille op og gå på række

Næste skridt er så 2 og 2, måske med markering på gulvet og fast gå makker

Næste skridt er så 2 og 2 uden markering og måske med fast gå makker

Næste skridt er så 2 og 2 uden markering og hvor eleverne selv vælger gå makker

Det er individuelt fra klasse til klasse, hvor hurtigt man kan springe fra et trin til det næste 

Har du modstand?

Det er ikke sjældent, at der kan opstå en form for modstand fra medarbejdere

“Er det virkelig nødvendigt?”

…at vi skal skabe sådanne rammer for at få alle elever til at lykkedes med de færdigheder, der binder en skoledag sammen?

“Er det ikke synd, for de elever, der ikke har særlige behov?”

“Jamen skal de ikke bare lære det og så ikke så meget curling?”

mit svar er

når elevgruppen er mangfoldig,

så kan vi ikke kun skabe pædagogik for dem uden diagnoser

vi skal skabe pædagogik for både dem med og uden diagnoser!!

Det hører med til at arbejde med inklusion i praksis

det er dét, der er vores fornemmeste opgave

….og jeg vil pointere,

at jeg meget meget ofte oplever,

at når medarbejdere kommer over deres egen hurdle eller begrænsende overbevisning om

hvordan man kan/skal gøre

og vælger at forsøge kreative løsninger

ja

så fortæller de, hvor gavnligt det er for alle elever!

trivselsniveauet er hævet for ALLE

For alle elever trives bedst, når der er ro, overskud, tryghed, tid 

og det bliver der mere af

når de små ting i skolehverdagen kører på skinner

og det giver trivsel og overskud 

også mellem elever

og

mellem  eleverne og de voksne

Rammerne skal arbejde for de voksne og for eleverne

det frisætter energi

og giver plads og overskud til elevers forskellighed!!

KH 

Lill

Er du interesseret i at få viden, skabe rammer og støtte med strategier, så kig nærmere på mine KlasseAgentprodukter til 0.- 4. klasse herunder:

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *