Ideer til lydfølsomme børn

Ideer til lydfølsomme børnBørn med særlige behov kan være følsomme ift. sanseindtryk.

En af de ting, der fylder meget for mange børn med særlige behov er deres lydfølsomhed

At være lydfølsom betyder for mange børn med særlige behov at:

  • Alle lyde kommer lige meget ind (dvs. alle de lyde du hører….også dem i baggrunden)
  • Som om der er skruet op for volume-knappen (lyden er højere)
  • Nogle lyde er direkte ubehagelige ( i sær høje lyde (skrig, hurraaa, sirener ) eller gentagne lyde (fx en der klikker med kuglepennen, bestik rammer tallerken…)

Er et barn stresset i en periode, er den min oplevelse af det påvirker til øget sansesårbarhed…også på lyde.

Lydfølsomme børn

Det kan være svært at skåne et barn for alle lyde…men det må overvejes, hvor længe et barn skal sidde i en situation og blive belastet på denne sansesårbarhed.

I en klasse kan det være rigtig svært at holde lydene nede hele tiden. Men vigtigt at arbejde med “volume-knappen” i klassen fx via visualisering med talebobler.

Se min artikel: Trivsel og kommunikation —> Her

Muligheder i miljøet

Ud over som i ovennævnte artikel at arbejde i miljøet med elevernes lyd-niveau, kan der også ses på andre lyde i klassen. Er der nogle, der kan reduceres…fx stolebens skramlen mod gulvet. Jeg ved fra klasser med elever, der er hørehæmmede og som bruger høreapperat, at tennisbolde på stoleben sænker lyden væsentligt.

Til barnet med særlige behov kan der afprøves forskellige muligheder:

Høreværn bruges bredt i flere klasser efterhånden. Det er en billigere måde at skåne nogle elever for de lyde, de ikke selv kan skærme sig for.

høreværnDu kan blandt andet købe høreværn ved Inklusion Online, hvis du trykker her

 

 

 

 

Et noget dyrere alternativ er den såkaldte støjreducerende Bose Quietcomfort. Jeg har kun hørt positivt om den og læste sidste år en artikel fra Autismetanken.dk, hvor Kathrine der er mor til Alfred. Han har haft stor glæde af disse, da de både kan støjreducere og der kan også høres musik i disse hovedtelefoner. Du kan læse artiklen —-> her

Her kan du se de fantastiske Bose Quietcomfort…som også findes i andre modeller end lige dem herunder 🙂

Der findes også:

          • Skum-ørepropper 
          • Ørepropper med snor (der findes forskellige slags..prøv at google “Ørepropper med snor” :-))

Musik i ørene

Nogle gange kan musik i ørene være en slags “mur af lyd”, der holder de andre lyde væk. Musikken er valgt af barnet, så det er nogle lyde barnet har bestemt, om har det godt med.

Sænk stressen

At være sansesårbar på lyde er meget stressende. Et barn der holder sig for ørene eller kravler ned under sin stol skal tages alvorligt.

At skabe rolige områder eller rolige pladser i skolen, hvor barnet ikke bliver stimuleret uhensigtsmæssigt fx i frikvarterer, kan udvikles i miljøet for disse børn.

Vær obs på at gymnastiksale med akustik og omklædningsrum kan gengive lyde, der også kan være voldsomme og dræne meget energi for nogle børn. Måske kan en reduceret tid i gymnastik eller svømning være en mulighed?

Er du forælder til et barn med særlige behov, så ved du sikkert allerede, hvilke sammenhænge, der overvælder dit barn (kunne fx være familie-sammen-komster, at sidde at spise sammen oa.). Måske skal nogle situationer minimeres eller “hvor længe” barnet skal kunne være i dette reduceres….  måske kan noget lade sig gøre med høreværn eller Bose Quietcomfort??

🙂 Lill

PS: HUSK altid at en snak med barnet eller eleven om de forskellige muligheder, så de er med på, hvad meningen er med at afprøve de ovennævnte muligheder

PPS: Det er vigtigt hvis din for lydfølsomme elever, at der er et roligt læringsmiljø i klassen. Det kan du blandt andet bruge mit produkt “Giv Mig 5 til”. Tryk på billedet herunder og bliv inspireret!

Giv mig 5 og få mere ro i klassen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *