Kan blyanten forhindre læring?

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Kan blyanten forhindre læring?

Kan blyanten forhindre læring?

Måske har du ikke tænkt over at blyanten kan forhindre læring?

Måske har du bare konstateret, at nogle børn ikke får skrevet så meget med blyant og får en lav deltagelse fagligt?

Måske har du registreret, at nogle børn ser ud til at have rigtig svært med den der blyant og nærmest bliver bremset i læring, så snart opgaven indbefatter en blyant?

Nå…..

men uanset set hvad du har tænkt indtil nu og hvad du vil tænke efter dette blogindlæg, så er det som altid op til dig.

Det du kan risikere ved at læse dette blogindlæg er, at komme til at reflektere over:

Om blyanten kan forhindre læring

og vælge at være nysgerrig på

HVAD der egentligt kunne være på spil, når det med blyanten stopper for elevens faglige deltagelse?

Det er super træls,

når eleven ikke kommer i gang med opgaven!

Det synes de fleste jeg møder i vejledningen.

Og der er ret mange elever, der har svært med at komme i gang.

Det kan være eleven:

afviser kravet at gå i gang med opgaven

eller

begynder på opgaven men falder fra eller blot stirrer ud i luften

og der er en masse andre adfærdsmønstre her som jeg springer over for at undgå det bliver for langt 🙂

Adfærdsmønstret fra eleven i sådan en situationen kan både være

ikke-forstyrrende-for-undervisningen

eller

forstyrrende-for-undervisningen

Jeg har efterhånden mange eksempler på, at det med IKKE at komme i gang med opgaven, KAN have noget med blyanten at gøre.

Så når skrivning med blyant fjernes eller reduceres, 

så kan det betyde at vi springer en barriere over,

Blyanten kan være en barriere

der forhindrer eleven at lære

Min holdning er,

at eleven godt kan lære uden en blyant i hånden eller ved at vi reducere blyanten

OG det kræver (måske) at tænke

i nye muligheder, som:

  • at kunne få adgang /finde/udvælge de opgaver, der er nemmere at overskue, hvis eleven har en blyant i hånden
  • at kunne få adgang til og bruge skrivekompenserende værktøjer som iPad (og APPs)/computer, der kan bruges som afveksling eller ved mere skrivearbejde
  • at gøre/røre opgaver på klassen eller individuelt/mindre grupper kan reducere skrivemængden

Der kan være forskellige grunde til, at eleven er udfordret på en blyant i hånden.

De udfordringer der evt. kunne være på spil :

  • finmotoriske udfordringer
  • fortaber sig i detaljen (tegner bogstavet i stedet for at skrive)
  • at selve skrivningen tager så meget energi at selve læringen (det eleven skal skrive) forsvinder.
  • det sansemæssige udfordrer eleven

Jeg har set masser af eksempler på et løft i faglig deltagelse, når vi fraviger den gængse model – nemlig at gribe til blyanten. Det kan give en lettelse for mange elever.

Oftest er den umiddelbare reaktion ”jamen det skal eleven jo lære”

jooooooo

Nu lever vi i 2017 og vi har en kæmpe mangfoldighed af elever i klasserne.

Måske er det tid til at revurdere?

Måske er det bedre at undgå blyanten i et vidst omfang og så få læringen i gang?

og nu må du må ikke tage fejl af….

Jeg går bestemt ind for, at der i bh. kl. / indskolingen ses på,

hvordan vi kan løfte den motoriske del!

For de elever, der har udfordringer motoriske (finmotoriske), tænker jeg vi må gøre en indsats.

Det motoriske er godt og udviklende for hjernen.

Da jeg selv var underviser i indskolingen, var det muligt at bringe Skrivedans i spil, hvilket jeg tænker flere af jer kender til

Hvis du ikke kender skrivedans, kan du kan se mere om Skrivedans på:

——–> tryk her——–> www.skrivedans.dk

(Der er også noget, der hedder Blyantsdans for de 2-6 årige ( se mere under på ovenstående hjemmeside ;-))

På dette  YouTube klip herunder kan du høre mere om Skrivedans:

 

Der findes også en bog, en dvd og en cd du kan købe om skrivedans:

Bog – tryk herunder for at se nærmere

Skrivedans For alderen 5-ca.8 år

DVD – tryk herunder for at se nærmere

Skrivedans 1 – DVD

CD – tryk herunder for at se nærmere

Skrivedans – CD

Til slut

måske er du på ingen måde enig med mig i, at vi skal springe blyanten over eller reducere at bruge den

men for mig er det ikke nødvendigvis et enten/eller

men måske mere om hvordan vi kommer i ønsket retning ?

og jeg har set det ret mange gange efterhånden

at ved at reducere brugen af blyanten,

så er det sket nærmest magiske ting

…..pludselig har eleven vist, hvad de rent faktisk kunne eller blot kommet i gang med læringen

Uanset har du fået endnu et fif her fra mig. Du vælger at tage med dig eller ej 🙂

KH

Lill

PS:

Husk også at det at tegne ikke nødvendigvis er en hyggeaktivitet for mange elever.

Det kan handle om nogle af de samme ting som oven for ifb med at skrive, men det kan også handle om andre ting.

Ofte ser jeg at en tegneskabelon kan hjælpe dem, som ikke kan få et overblik i en tegne-kravs-situatution

Der er også andre fif !

Måske skulle jeg skrive om det en anden gang….hvis du er nysgerrig ??

PPS:

Nogen gange kan det at komme i gang med opgaven handle om, at eleven ikke har det rette vågenhedsniveau.

Det har noget med hjernen at gøre og er altså i denne kontekst ikke noget barnet kan gøre for.

Du kan hjælpe disse elever!

Jeg har viden og konkrete ideer der kan hjælpe dig, med at hjælpe disse elever.

Er du nysgerrig?

Så tryk herunder på billedet

Psssssst……

Vil du med på mit Nyhedsbrev ? Der er spændende ting til dig 🙂

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

  1. Hej
    Spændende!
    Min søn, i dag 20, har haft sansemotoriske vanskeligheder ved skrivning.
    Enten trykkede han ikke hårdt nok, eller for hårdt og så knækkede spidsen.
    Fandt senere ud af at han staver og læser visuelt. Dvs. Han ser ordene og genkender dem, staver ikke til dem. Hvis han skulle skrive bruttonationalprodukt på computeren, startede han med at skrive b……… t, dernæst udfyldte han bogstaverne i midten, indtil det så rigtigt ud, frem og tilbage med piletasterne, forestil dig hvor svært det er at skrive med en blyant. Han har lært sig selv at læse i første klasse, længe før nogen andre. Hurtigt, og diktat altid med nul fejl. Men skrive i hånden kunne han ikke.
    Han fik en ny lærer på specialskolen, der sagde: Han skal først lære at bruge blyanten, dernæst meget senere lære at skrive med den.
    Han fik 1/2 time om dagen, hvor det eneste han skulle var at tegne cirkler og kruseduller og så fik han lov at bruge PC til den anden undervisning.
    Det hjalp.
    Til dem der spørger: At have de vanskelighed, føles som at skulle skrive med en boksehanske på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *