Klasselokale og indretning

Klasselokale og indretningKan det fysiske miljø i klasserummet hjælpe på øget trivsel og deltagelse ?

Det er et vigtigt element, når jeg arbejder med opgradering af læringsmiljøet.

Det er ihvertfald én af mange muligheder at arbejde med

Jeg fandt en interessante artikel, hvor en forælder, som er ekspert i kropssprog og brug af rum, giver viden om rummets gode og mindre gode spots

Det er ikke fordi bordopstillingen Hesteskoen spiller allerbedst med elever med opmærksomhedsudfordringer, meeeen…. det er vigtigt ALTID at holde sig OPEN MINDET og se på, om der kan ageres ind i en sådan bordopstilling, så øjenkontakten mellem eleverne bruges konstruktivt og ikke minimere opmærksomheden (for det er ligesom en ekstrem risikofaktor for elever med opmærksomhedsforstyrrelse (fx ADHD/ADD)

Det holder jeg øje med!

Når jeg er ude og kigge som det allerførste i et vejledningsforløb, så er det i det fysiske miljø jeg tjekker op på:

  • bordopstilling
  • veje eleverne går i lokalet
  • fysisk afstand mellem hvor læreren står og den enkelte elev
  • lærerens spots i rummet – hvorfra formidles der
  • hvilke arbejdsprocesser skal klasselokalet bære og understøttes dette

Ofte oplever jeg, at når jeg spørg til, hvordan det kan være bordene står som de gør, så sker det, at der ikke er nogen overvejelse bag

De pædagogiske metoder du gerne vil bruge skal passe til lokalet og bordopstillingen, så den matcher mest muligt og understøtter disse arbejdsprocesser, øger opmærksomhed/ koncentration og at arbejdsgange gøres så smidige som muligt

De valg man må træffe, er oftest ikke godt for alle, men så differentieres der således, at det giver mening for alle elever og der sikres pædagogisk en plan for, hvordan læringsrummet bærer flest elever

Et lille fif

Et lille fif fra mig er, at jeg ALTID synes, at det er en god idé uanset bordopstilling af se på, om der er plads til 2-4 ekstra elevborde.

Disse laves som kontorer og kan fx nummereres.

Alle elever har en plads i fælleskabet og alle elever kan spørge om at komme på kontor og arbejde, når der er et særligt behov.

Måske har nogle elever et ekstra behov for denne mulighed for ikke at skulle gå ud af lokalet, få et meltdown eller reagere uhensigtsmæssigt.

Det kan afstresse nogle elever, at de får lov at trække sig lidt ud af den fælles bordopstilling

Et kontor kan bruges både til en slapper fra at sidde i fællesskabet, til at skærme sig fra nogle sanseoplevelser, for bedre at kunne koncentrere sig på dage, hvor dette er sværere eller ….mm.

Et kontor er ALDRIG en straf

Et kontor er noget eleven skal forstå meningen med og være motiveret for

Motivation kan skabes på forskellige måder og nogengange kan en lille social historie støtte elevens forståelse af at bruge et kontor

Der er MANGE muligheder og ikke ÈN metode

Det er det saerligebehov.dk handler om

at bringe viden, muligheder og fleksible løsningen til dig,

så du kan samarbejde med klassen og den enkelte elev

Tilbage til artiklen

Der er flere interessante perspektiver i artiklen, som bestemt er et tjek værd

Der er ingen tvivl om, at det kan gøre en forskel at møblere om fra den mere traditionelle bordopstilling.

Så med de fif Lene kommer med i denne artikel (du kan se herunder og som jeg fandt på Linked In ) og de fif, som jeg kender til i det fysiske rum det støtter op om bl.a. færdsel og fokuseret arbejde hos eleverne ( dem kan du blandt andet få, hvis du booker et foredrag)

Så kunne der ihvertfald godt gøres endnu mere for dit klasserum og trivslen for dine elever

Så læs artiklen af Lene Kobbernagel – den er spændende 👍

Du finder den lige —–> her Vi ændrede fem ting i indretningen af klasselokalet og øgede trivslen

Kh Lill

PS: Andre blogindlæg du kunne tage et kig forbi:

Organisering, udskoling og det gode fundament

Trivsel i klassen

Klasseledelse og udskoling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *