Klogere på at guide dine elever

Jamen så har du da muligheden nu her!!

Det starter med at du kigger på dette billede og spørg dig selv :”Bliver jeg forvirret af at se på det her?”

Klogere på at guide dine elever

Metaforisk kunne det være et billede på et klasseværelse, der ikke hjælper eleverne.

 

Har du tænkt over om dit klasseværelse guider elevernes adfærd på rette vej eller om det kan blive en smule utydeligt for dem?

Nu kan du jo ikke se ind i hjernen på dine elever og derfor kan du ikke vide om jeg har ret vel?!

Men med min mangeårige erfaring som lærer og de sidste 5-6 år som Pædagogisk Konsulent, så tegner der sig et klart billede.

Elever kan godt lide tydelighed, at blive guidet, at du viser, hvor de skal hen i dit klasselokale 

og det er altså ikke kun på det fagfaglige plan, det er vigtigt at guide

det er også på deres adfærd i klasselokalet

at eleverne husker at række hånden op, lytte og være stille

det er alfa omega, hvis du spørg mig

Det skaber fundament for god læring

En af de fejl, som du kan begå er, at du tror, at det kommer af sig selv.

Mit fif til dig i dag er:

Du skal faktisk i højere grad en tidligere guide dine elever og vise dem vejen (eller HVILKE togskinner der skal køres på ;-))

FORDI

klasserne bliver mere og mere mangfoldige

flere med diagnoser 

flere med betegnelser

flere elever med sårbarheder

Mange voksne tror, at det der med at lære at være stille, række hånden op og lytte er nemt for elever.

Det er faktisk ret svært for mange

For det  betyder at de skal:

– Kunne udsætte egne behov

– Kunne forstå at andre også vil bidrage

– Kunne kontrollere sig selv (selvkontrol)

– Kunne huske den sproglige besked 

For de elever med diagnoser eller betegnelser, kan det være en KÆMPE udfordring

…..ikke fordi de vil……..

men fordi de netop hjernemæssigt kan være udfordret på baggrund af en diagnose, betegnelse eller blot kognitive forsinkede (umodne i forhold til deres alder)

Det kan betyde de får mere skæld ud eller oplever nederlagsfølelse 

fordi de kan have svært ved at lykkedes

De har brug for, at du tydeliggøre, hvilke skinner der skal køres på

Den glædelige nyhed er, at du har en mulighed, du kan gribe til

Du skal være mere skarp ( ikke skrap :-))

Du skal gøre det mere tydeligt

Du skal vise, hvad du vil have

Du skal bruge det aktivt

og du skal have noget viden, fif og nogle små brikker eller plancher serveret

BUM – så er du igang!

Hvordan du får det?

Jo ser du

Et af mine KlasseAgentprodukter “De Små Brikker” vil guide dig til netop at gøre det mere klart for klassen (i indskolingen)

Du vil også få mere viden om elever med særlige behov

og optimere dit klasseværelse, så du ihvertfald på ønsket om Stille, Lyt og Ræk hånden op kommer mere i retning af dette billede

Klogere på at guide dine elever

Nu blev det hele mere klart ik og du var ikke i tvivl om, hvilke skinner du skulle køre på nu …vel?

Den mulighed kan du også give dine elever

For mine KlasseAgentprodukter støtter op om at gøre det visuelt og det er blot én af de ting, der hjælper elever med særlige behov til at holde fokus og huske, hvad de skal

Anne Marie som er AKT og inklusionsvejleder skrev til mig om “De Små brikker”:

Produktet er enkelt og nemt at placere ved børn, der lige har et ekstra behov for at blive mindet om, hvorfor de skal række hånden op osv.

Desuden kommer der ikke så megen negativ fokus på barnet i udsatte positioner, når der lige kan peges på materialet, frem for at det gang på gang skal italesættes.

Det er blot én af mange ting, du får ud af dette produkt, du får MEGET mere end det. Så tag og tjek det ud. Det kan du gøre lige herunder, hvis du læser lidt videre 🙂

Du kan læse om hvert produktet, ved at trykke

——-> her De Små Brikker

 

KH

Lill

PS:

Du er meget velkommen til at hoppe med på mit Nyhedsbrev. Sidst jeg sendte en mail afsted gav jeg fif til den glemte og måske derfor gemte pædagogiske nøgle. Et stærkt værktøj til praksis, som vi faktisk har lige ved hånden.

Så vil du med på vognen, med på beatet og blive opgraderet – så er du mere end velkommen i mit space 🙂

Jeps lad mig lige få mig tilmeldt Nyhedsbrevet

——> tryk her (og du får med det samme nogle pædagogiske lækkerier med dig!!!)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *