Organisering, udskoling og det gode fundament

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er det

organisering udskoling det gode fundament

Pt er jeg optaget af en rigtig spændende bog

Ikke en bog om børn eller unge med særlige behov/diagnoser, som jeg normalt dykker ned i.

Denne gang er det en bog om klassekultur og den rummer forskellige bud på redskaber til at skabe mere tydelighed og skabe mere af det, som jeg overordnet ville kalde klasseledelse

Bogen (som du kan se, hvis du scroller helt ned på denne side) tager udgangspunkt i gymnasieklasser, men jeg synes den bestemt er værd at dykke ned og finde brugbare redskaber fra både til udskolingsklasser, men især også efterskoler, som netop starter op med nye klasser hvert år

Lad os kaste os lidt ud i det …især for dig, der er efterskolelærer eller udskolingslærer !

Det der med tydelighed, organisering, struktur er jo ret meget dét, som jeg fabler om både her på min blog, videoer og i mine nyhedsbreve

fordi det er ret meget i tråd med den viden, der er om unge med særlige behov og som kan hjælpe dem med at lykkedes bedre i klassen

Overordnet set starter mine vejledninger oftest med en observation

en observation af fx en specifik elev, der ønskes hjælp til at forstå bedre, men også at se miljøet, som eleven er en del af.

Hvad er det for nogle beskyttende miljømæssige faktorer i klasserummet, som støtter op om alle elever og hvilke risikofaktorer i miljøet hindre eleverne i at lykkedes bedst muligt?

Her er det naturligvis med min neuropædagogik jeg går ind og nærmest foretager en mini analyse

Der er flere ting, der kan gøres på miljøet og jeg vil fortælle dig nu, at det er næsten 95 % af de miljøer jeg ser, som kan øge deres organisering, struktur og tydelig klasseledelse med stor fordel….især på udskolingsområdet

Hvorfor mere organisering og struktur?

Det er min oplevelse, udfra de mange lærere jeg har vejledt, at de fleste oplever opgaven ift. det at være lærer, er blevet sværere. Elevernes mangfoldighed er langt større end tidligere.

Flere lærere udtrykker i både udskoling og på efterskoler, at de oplever mange flere unge med diagnoser i klasserne.

Generelt oplever jeg også at de unge overordnet opfattes som både mere sårbare, stressede og fx sværere ved opmærksomhed og koncentration.

Så det er som om at flere unge end blot dem med særlige behov/ diagnoser har brug for den mere ydrestyrede struktur og organisering, end vi måske syntes tidligere var nødvendig

Der er mange redskaber

Bogen er interessant med mange rigtig gode forklaringer til at arbejde mere organiseret med grupper/klasse af unge. I bogen er der især fokus på kulturen og trivslen og hvordan man som underviser / team kan støtte en klasse i at opnå den bedste læringsfundament, hvor alle trives.

Det som jeg især synes er interessant er, at bogen slår et slag for, at vi tager lederskab for

  • hvilken adfærd vi ønsker i klassen
  • hvordan reglerne er for et læringslokale
  • hvordan rummet/oprydning kan indbyde til læring
  • hvordan der relationelt kan støttes op om de unge
  • de mange teknikker til at sikre et mere styret gruppearbejde (fremfor den der med “I finder bare lige selv i grupper”)

Du kan ikke bare tage teknikkerne i bogen og tænke, at det bare går fuldstændig i tråd med unge, der har særlige behov og at de ALLE bare vil lykkedes med bogens ideer

Men det er et godt fundament at arbejde ud fra

Med langt mere tydelige rammer.

på den anerkendende måde, men også “jeg forventer at du/I kan”

Når der skabes et sådant grundlæggende fundament er det min overbevisning, at det bliver langt mindre bøvlet at sikre de unge med særlige behov bedst muligt

Ikke bare en gang i mellem!

og det er ikke bare en gang i mellem, at vi arbejder med denne organisering og skaber faste rutiner

nej det er HVER dag

til det også er en rutine for én selv som underviser

Det frisætter SÅ meget energi hos en selv som underviser med tiden

men tro mig 

de unge skal heller ikke bruge så meget energi på selv at skabe rammer om deres læring, som måske oven i købet kan være ret uhensigtsmæssige og måske netop skabe manglende læring til følge

istedet kan de bruge overskuddet at energi

på det de skal lære 

og

de mere hensigtsmæssige måder at være sammen på

Jeg glæder mig til på onsdag…..

Der tager jeg ud og observerer miljøet på en efterskole, for de skal i gang med et forløb med mig.

De vil gerne opgradere miljøet/klasseundervisningen med øget organisering og struktur samt deres forståelse/viden om unge med særlige behov

Det er altid en fornøjelse at arbejde med efterskoler!

KH

Lill

PS: Skulle du være interesseret i bogen, jeg er dykket ned i, så kan du se den her:

Læs mere om bogen ved at klikke —>            God Klassekultur – ledelsesredskaber til undervisere

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *