Pædagogik handler om dit mindset

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er det

Pædagogik handler om dit mindset

Du ved det måske godt

og måske glemmer du det ind i mellem

at dine tanker …

ja det vi så moderne kalder

MINDSET 

er ret vigtigt, når du arbejder med grupper af børn/elever, hvori der også er elever med særlige behov!

Vi som voksne står til rådighed hver evig eneste dag overfor grupper af børn, klasser og i relationen

Vi bliver udfordret hver evig eneste dag i at vise os selv, være autentiske og professionelle på en måde, hvor vi også i høj grad har os selv med …. tør vise, hvem vi er og have vores ben plantet fornuftigt på jorden.

For vi skal stå fast på den gode måde

Vi skal have roen med os

Vi skal være fleksible

Vi skal kunne flytte fokus, perspektiv og være nysgerrige

Det kræver vores job, hvis vi skal holde til at være PÅ og tackle de udfordringer, der opstår, så vi kan udvikle børn og unge bedst muligt – især dem med særlige behov.

Vi skal turde kigge på os selv i praksis

Noget af det jeg oplever ofte er, at pædagogiske medarbejdere ofte kan føle sig udfordret rigtig meget i forbindelse med en elev med særlige behov eller klasser, hvor der er flere elever med særlige behov

  • Pludselig bliver de voksne usikre på, hvorfor det de plejer ikke virker længere
  • Pludselig oplever de deres styrke er forsvundet og de føler sig sårbare, utilstrækkelige og magtesløse

Det kan blive svært, når man er lige dér at være nysgerrig, fleksibel og åben for at vise sig selv

Det kan gå hen og bliver helt forkrampet og som om man arbejder ekstremt hårdt HVER dag

Der er ofte flere veje til en mere afbalanceret version af sig selv og den pædagogik i praksis der udøves hver dag

Én af vejene er viden om elever med særlige behov

hvordan du kan forstå deres adfærd, så den ikke trigger dig uhensigtsmæssigt?

hvordan kan du være fleksibel og stå fast på samme tid?

hvilke tanker om elevers adfærd som er langt mere energifyldt og udviklingsorienteret

hvilke redskaber du kan sætte i spil selvom du måske i dit mindset bliver udfordret af begrænsende tanker (dem tager vi en anden gang)

At få et afbalanceret mindset kræver også at gøre op med PLEJER

det kræver MOD …at turde forsøge sig med noget nyt

Hvad kan du gøre allerede i dag ?

Hvad kan du gøre i dag, hvis du vil sikre at vedligeholde din energi på et udviklende mindset og pædagogiske redskaber, der virker bedre?

eller

hvis du blot gerne vil begynde at fyre op under det mindset, som jeg har fokus på…?

Alle tiltag, ideer og fif som jeg kan komme med kræver et mindset -> at du kan se det eleven i små eller store glimt lykkedes med. 

Derfor beder jeg ALTID medarbejdere om at prøve at se alle de små ting og glimt, hvor noget virker, lykkedes, går godt for eleven eller klassen

Specifikt på en elev med særlige behov kunne du brainstorme om de ting eleven har interesse for, er glad for, mestre, er god til, bedste fag osv. 

Eleven med særlige behov kan nemt blive præget af vores retorik om alt det, der ikke virker…. en fortælling, som der helt sikkert også er sandheder i, men ikke HELE sandheden.

Der er rigtig meget energi at hente i det, der virker. Der ligger mange muligheder og kreative løsninger.

For med de små positive glimt, får vi også en bedre relation og relationen er oftest rigtig vigtig for at få lov til at guide en elev, lave aftaler og arbejde sammen om at komme et nyt sted hen, hvor endnu mere virker.

Dette gælder også på klasseniveau.

Elever lærer bedst af det de gør RIGTIGT – derfor kan der være behov for at SE det og anerkende det i den form af ros, som passer til eleven med særlige behov og klassen

Så derfor helt konkret:

Du kan sætte dig for at SE de små positive ting. Du kan arbejde med specifikke ting på klasseniveau eller individuelt. Du kan med fordel gå ind og se nærmere på denne bog Alle sammen som indeholder flere specifikke bilag til at arbejde konkret med at se ressourcer, det positive og det der fungerer. Bogen tager udgangspunkt i meget andet godt – viden om ADHD, eksekutive vanskeligheder m.m. At fokusere på de positive ting hæver energien, støtter relationer og forstærker et fællesskab.

Jeg kan især lide bilag 14, Monitoreringskortet “Fanget i ønsket adfærd” – det er der super energi i for mig og jeg kender flere, der har haft glæde af at samarbejde med eleven om netop denne side/fokus

 

 

Du kan også gå i gang med produktet “Øvelse gør Mester” (for ca. 0.- 4. kl.)

“Øvelse gør Mester” er et arbejdsredskab til klassen med fokus på at bemærke det positive (hvornår det klassen træner lykkedes). At se det der virker og at arbejde med klassen om at blive “Mestre” i de forskellige ting, der er vigtige for jeres læringsfællesskab i klassen. Produktet giver også mulighed for at arbejde på elevniveau fx med arket “De 3 søjler”

 

>>>>Lad mig lige tjekke det produkt ud med det samme

Jeg ønsker dig masser af energi 🙂

KH Lill

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *