Piger med autisme

Piger med autisme

Det er jævnligt at jeg er ude at vejlede omkring piger med autisme. 

Hvordan kan vi forstå vi dem bedst?

og hvordan hjælper vi dem bedst?

Dette er nok et af mine yndlingsemner

for jeg kender efterhånden en del piger med autisme

skønne piger, forskellige piger, sjove piger, kloge piger

men også

meget udfordrede piger!

Jeg tænker, at noget af det, der kan være deres største udfordring er, at man ikke kan SE det på dem

Flere af pigerne er ikke påfaldende i skolen i forhold til, hvordan folk generelt tænker at autisme SES

Så det vi normalt tolker og analysere ud fra

det gælder ikke helt her!

Det vi ser er mange gange ikke sandheden

Det vi tolker er ofte ikke sandheden

Et eksempel på hvad du kan SE:

Pigen smiler 

Hun siger ja, når du spørg

Hun er “nem” at have med at gøre

Hun er OK med fagligt

Hun kan være forsigtig, sjov, professor, kreativ

men hun klarer mange til OK

Et eksempel på hvad du IKKE SER:

Hun er drænet for energi, når hun kommer hjem

Hun kan ikke tage med familien i weekenden

Hun kan ikke spise aftensmad med familien

Hun kan ikke tage bussen selv

Hun kan ikke lide at shoppe i butikker og prøve tøj

Hun tåler ikke at få kram

Hun har voldsomme udbrud hjemme i affekt

Hun græder, ofte bekymret og har svært ved at komme i skole

Hun har ofte ondt i maven og hovedet

Hun er bekymret for vikarer

Hun er bekymret for om der skiftes pladser

Hun er ikke glad for gruppearbejde

Bekymret hvis nogen tager hendes plads eller rør ved hendes ting

Hun bryder sig ikke om at blive spurgt om noget i timen uden at være forberedt

og 

jeg 

kunne 

blive 

ved

Mange piger med autisme bliver drænet for energi rigtig hurtigt

de bruger uanede kræfter på alt det deres autisme (udviklingsforstyrrelsen) hindrer dem i at have overblik over

de mister ofte deres kontrol

de holder sammen på sig selv

til de kommer hjem…..

Mor er ofte deres talerør

De fleste piger jeg kender bruger deres mor som talerør 

ikke fordi de ikke selv kan tale – det kan de!

Men de er ofte udfordret på at udtrykke sig om dem selv, deres behov

Autisme handler om forstyrrelse på blandt andet kommunikation

Derfor kan de føle sig utrygge og har ofte brug for længere tid til at svare i.

Derfor kigger de på deres mor og får hende til at svare

eller måske svarer de og ser ud som de magter ALT

og så kollapser de, når de kommer hjem!

Flere mødre fortæller at det er rigtig hårdt.

Både at stå alene med, hvordan man hjælper sit barn bedst

men også at forklare omgivelserne 

hvad omgivelserne IKKE SER

det er hårdt for mødrene at italesætte alle de udfordringer, deres datter har og som ingen kan se

en mor sagde til mig

“Jeg ville ønske at folk ville tro på mig”

Pigerne har brug for

struktur

rutiner

tryghed

og at man ikke altid blander det faglige med det sociale i undervisningen.

Det er nemlig svært for dem at have overskud til begge dele på én gang

og gruppearbejde og skifte pladser ofte 

det er noget, der dræner energien.

Vil du vide hvordan pigen med autisme har det?

så spørg forældrene

og

fortsæt dit arbejde med at skabe forudsigelighed, struktur, rammer på klasseniveau.

Det er et fundament som OGSÅ er godt for disse piger

…….selvom du måske ikke kan se det 🙂

KH

Lill

PS: husk piger med autisme er forskellige !!

PPS: Hop med på mit Nyhedsbrev —-> få mere info her og lækre ting tilsendt 🙂

PS: jeg overvejer om jeg skal lave et online-video-produkt til skoler om

Piger med autisme

Skriv en kommentar ….har du brug for viden og kunne du umiddelbart tænke at et online-video-produkt kunne være noget der kunne være interessant?

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

  1. Ja, ja, ja! Som mor til en pige på knap 10 år, som netop nu er ved at blive udredt med mistanke om autisme. Jeg kan genkende alt, hvad du skriver. Her har omgivelserne haft virkelig svært ved at se det. Og skolen længe om at indse, at der var vedvarende udfordringer. Hjemme har alt længe været fyldt med kaos, konflikter og en datter i affekt og konstant stress. Så det vil være helt fantastisk med noget materiale til skoler om netop piger og autisme!

    • Tak for din feedback. Jeg ved af erfaring, at det er svært for skolerne og det er der bestemt ikke noget at sige til det. Ønsker det bedste for jer og jeres datter.
      KH Lill

  2. Puuuh ha ja…. Du har helt ret. Har en på 22 som fik diagnosen ADHD som 9 årige og stadig havde det svært op gennem årene. Da hun endelig blev 18 og ble “bistand klient” (kontant hjælps modtager) og skulle klare sig selv – Ja bum bum…. så begyndte alarmklokkerne på kommunen at ringe…. Hun gik 2 år på efterskole for børn med speciale behov og derefter 3 år på STU.
    På ingen tid kom hun til psykolog og psykiater der mente hun havde autisme. Så fik piben heldigvis fik piben en anden lyd og på ingen tid havde hun fleksjob og paragraf 85 støtte i eget hjem.
    Tænker bare HVORFOR LYTTER FAG FOLK IKKE TIL FORÆLDER. Vi har kæmpet i 11-12 år da jeg mente det var mere end ADHD!!!
    Det ville være fantastisk med noget materiale om piger ned autisme.
    Lillesøster på 10 år er vi også ved at kæmpe med… øv altså – livet er hårdt

    • Hej Linda
      Sikken et langt forløb I har haft. Jeg tænker ikke det høre til sjældenhederne. Jeg synes man i dag er meget mere opmærksomme på, at pigers autisme er “anderledes” i sit udtryk. Jeg tænker fagfolk gerne vil lytte (de fleste håber jeg på), men ikke klædt med vigtig viden. Derfor tolker men ud fra det man ved i en positiv hensigt og det er så her, hvor forældre kan komme i klemme.
      Sender mine tanker til jer og lillesøster på 10 år.
      KH
      Lill

  3. Ja tak. Det ville være fantastisk med mere info til skolerne. I min datters klasse er hun den eneste pige, som får skiftet pladser med drengene, og det fylder utrolig meget for hende og gør hende utryg. Selvom det er en autistskole hun går på, så kunne lærerne lære meget mere om piger med autisme, som er i undertal på skolen.

    • Hej Mimi
      Ja pigerne er typisk i undertal ift. hvor mange der diagnosticeres. Man snakker om at de falder under raderen – at de ikke SES og derfor ikke får hjælp i tide. Så jo pigerne er en kategori for sig inden for autisme og kan ikke helt føres ind under den “gængse” autismepædagogik.
      KH
      Lill

  4. Ja tak til film. Jeg er lærer, og kan også genkendes om beskrivelse hos nogle elever. Nogle gange bliver mødrene skudt i skoene, at de hjælper deres barn for meget, er curling forældre – jeg har endda hørt nogle tale om et usundt mor/barn forhold. Men i disse tilfælde er der jo tale om mødre, der forstår deres barn, og kan se at deres barn har virkelig brug for hjælp.

    • Hej Lene
      Det er helt korrekt, at der desværre sker misforståelser. Præcis det som du skriver. Det er rigtig hårdt for forældrene. Derfor er viden, så vigtigt at få ud så skolen bliver støttet i, hvordan der kan ageres bedre både pædagogisk og i samarbejdet. Jeg møder rigtig mange medarbejdere der gerne vil modtage viden – de vidste bare ikke den fandtes.
      KH
      Lill

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *