Samtaler om tanker

Samtaler om tankerAlle børn oplever at have udfordrende og belastende tanker og følelser.

Når du har samtaler med børn, er det en stor hjælp for børnene at få sorteret i de tanker, som de har.

De har brug for undervisning i, hvordan tanker og følelser hænger sammen, at det vi tænker påvirker vores følelser og hvordan vi har det.

Der er tanker og følelser, som alle mennesker har og nogle, som de har specielt.

Du kan få en gratis download der passer til dette blogindlæg 🙂

I forhold til børn er det altid en stor hjælp at have nogle illustrationer, noget vi kan tegne og skrive på i fællesskab.

Tingene skal ofte forenkles og gøres tydelige, før det giver mening for barnet. I sær når samtalerne er med yngre børn eller børn med særlige behov (autisme, ADHD etc.) har vi brug for hjælpemidler og kreativitet i samtalen.

Dette er et lille eksempel på en af de illustrationer, som kan anvendes i samtaler og noget materiale, som man kan vende tilbage til gang på gang

Tanker kan være:

  • Grønne – gode tanker, at tænke på noget dejligt, noget barnet glæder sig til.
  • Hvide – neutrale tanker, kan være almindelige tanker som f.eks. hvad vi skal spise eller andet der ikke påvirker barnet.
  • Røde – irriterende tanker, f.eks. når eleven skal have en vikar, der er svære lektier, noget barnet kan blive ked af eller bange for.

Et barn sagde : ”hvad så med mine sorte tanker?” – så derfor er der en lille tankeboble med sorte – grimme tanker, det er noget nogen kan have, f.eks. ” jeg har lyst til at smadre noget, slå nogen, jeg vil skrige og råbe, gøre grimme ting ved mig selv.”

I de efterfølgende samtaler kan vi udfylde nye ark igen og igen for særlige situationer, som fx set ud fra barnets perspektiv fx:

  • Min konfirmation
  • Når det er svært at komme i skole
  • Når jeg skal sove ved en kammerat.

Der er forskellige tanker om alle situationer, men de røde – irriterende tanker fylder tit rigtig meget eller næsten det hele.

Når vi får visualiseret, at der også er mange andre og bedre tanker om en bestemt situation, som den voksne og barnet kan snakke om.

  • Hvordan det kan være, at nogle få røde tanker skal bestemme så meget?
  • Hvordan kan barnet prøve at øve sig i at tænke på nogle af de grønne eller hvide tanker?
  • Hvilke af disse tanker vil være hjælpsomme i en særlig situation?
  • Hvordan vil barnet få det, hvis det tænker med grønne tanker i stedet for røde de tanker?

Når tankerne er sorteret tegner barnet smileys og der kan tegnes et termometer, så barn og voksen i fællesskab kan vurdere på en skala fra 1-10, hvordan barnet har det samt prøve at tegne eller skrive, de følelser, der er.

Det afhænger meget af det enkelte barn, hvordan vi går videre. Grundprincipperne fra den kognitive terapi følges, blot omformet til et ”børnesprog” og mange børn husker det vi tegner fra samtalen langt bedre, end hvis det hele blot bestod af ord.

Materialer til samtaler

Der findes en del forskelligt materialer, der kan anvendes, – med mindre man producerer sine egne ting.

Du er velkommen til at downloade arket til samtalerne ganske gratis herfra særligebehov.dk. ——> Ja jeg vil gerne se siden med Gratis downloads og få arket med tankeboblerne “Styr på tankerne” og meget andet

God fornøjelse 🙂  

psssst….Du kan også tilmelde dig mit Nyhedsbrev og få en GRATIS gave ——> Ja det Nyhedsbrev vil jeg meget gerne læse mere om

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *