Når energien er væk

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Når energien er væk

Mange børn og unge kan blive påvirket af “den mørke tid”.

Især i Norden ved vi, at mange mennesker bliver mere triste og energiforladte, når mørket omslutter os på denne tid af året.

Mange børn og unge med særlige behov er ofte sensitive over for “den mørke tid”( ihvertfald flere af dem, som jeg har været i berøringsflade med… både som lærer og senere som fx vejleder).

Det kan betyde, at man som lærer, pædagog eller forældre synes, at barnet ikke fungerer så godt som ellers og man kan blive bekymret. Læs resten

Når legen er svær

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Det er ikke sjældent, at vejledning kommer til også at dreje sig om elevens eller elevers udfordringer med at lykkedes i det sociale samspil

Det kunne især være i frie samspil situationer som frikvarterer eller “skift” fx omklædning eller ved garderoben.

Når nogle elever er udfordrede på at lykkedes, er jeg altid nysgerrig efter, hvad det kunne handle om?

Læs resten

Søskende til en bror eller søster med autisme eller ADHD

 

Børn med særlige behov har ofte søskende.

Det er søskende, som oftest får en anderledes barndom/opvækst

fordi

der skal tages ekstra hånd om deres bror eller søster med en diagnose

der måske er ting i familen, man ikke kan gøre sammen eller helt må undlade

der kan være reaktioner hos ens bror eller søster, der kan fylde meget

der kan være en masse følelser i spil, der kan være svære at sætte ord på

Læs resten

Søskendekursus

 

Vidste du at det kan være en stor udfordring at have et barn med en diagnose i familien?

Der kan især være en udfordring at være en søskende.

Måske fordi ens bror eller søster fylder mere ift. mors og fars opmærksomhed

 

 

 

Måske er det ting, der er sværere for familien at gøre pga. af denne bror eller søsters sårbarheder/diagnose, som andre familier bare kan gøre

Måske er det svært at håndtere, når ens bror eller søster ikke kan regulere sine følelser og er voldsom

Læs resten

Forstå din elev bedre

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Forstå din elev bedre

Det sker ret ofte, når jeg er ude at vejlede

at de voksne ser udfordringer og problematikker ud fra deres voksne perspektiv.

Det gør meget positivt ved relationen og samarbejdet med eleven,

at kunne forstå elevens perspektiv

Hvordan er det egentligt at være denne elev?

Hvad er det for nogle udfordringer eleven står med?

 

Vil du blive klogere på, hvordan du kan lære at forstå en elev bedre?

Læs resten

Differentiering

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Måske har det også ramt dig, det der med differentiering?

Jeg oplever rigtig mange, der ikke synes, det er så nemt og at det kan blive uoverskueligt.

I mit perspektiv er differentiering vigtig, ja faktisk essentielt, for at favne den mangfoldighed af elever, der skal undervises.

Ofte er der fokus på den fag-faglige kontekst, når vi skal forholde os til differentiering,

men der er faktisk mange andre steder en differentiering kan finde sted (ift. de behov der kan være, så eleven/elever lærer bedst)

Læs resten

Ideer til lydfølsomme børn

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Elever med særlige behov kan være følsomme ift. sanseindtryk.

En af de ting, der kunne fylde for nogle elever er lydfølsomhed

Læs resten

Trivsel i klassen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Trivsel i klassen

Elever der er i trivsel giver et godt arbejdsmiljø i klassen 

Har du elever med særlige behov i klassen?

Så kan der være ekstra behov for bevidst at arbejde på klasseniveau med trivsel og det, at vi er forskellige

At vi alle sammen har stærke og mindre stærke sider

Læs resten

APPS hjælper din elev

Jeg er optaget af, hvordan vi øger elevers faglige deltagelsesgrad i skolen.

Mange af de elever, som jeg er inde og vejlede omkring, har oftest nogle sårbarheder der gør,

at de kan have svært ved at vise, hvad de faktisk kan.

Der kan ske dét, at der bliver en overfokusering på den adfærd eleven har/får ( ofte for at undslippe det faglige krav der bliver for svært)

fremfor at vi får fat i, hvad det handler om.

Få tips til 3 apps i dette blogindlæg, som andre har haft glæde at at inddrage i deres undervisning og på den måde hjælpe deres elever i gang Læs resten