Hjælp din elev – lav vågenhed

Hjælp din elev - lav vågenhed

Hjernen skal have den rette vågenhed over tid for at kunne være

  • opmærksom
  • koncentreret
  • fokuseret
  • huske

og

  • kunne starte og gennemføre opgaver

At have den rette vågenhed i hjernen giver os evnen til at holde os stabile og  “i gang” fx i en undervisningstime

Problemer med vågenhedssystemet ses typisk i situationer,

hvor eleven skal være mere stillesiddende i noget tid på sin plads

Det er en indre sårbarhed hos eleven, som oftest ses, som en form for passitivitet hos eleven i undervisningen

– dvs. undervisning der er mere stillesiddende og som kræver opmærksomhed, at holde sig selv i gang, huske og lytte

Du kan gøre en forskel for mange elever ved at hjælpe dem med deres vågenhed

og at din undervisning “når” dem bedre

Læs resten

Elever der udfordrer relationen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det. 

Eleven der udfordrer relationen

De elever med særlige behov, der udfordrer relationen, kan være dem, der er sværest at “nå” relationelt. Det kunne være elever der har:

  • opmærksomhedsproblemer
  • koncentrationsproblemer
  • svært ved at sidde stille
  • husker ikke hvad du siger (selv om du har sagt det 100 gange)
  • ser tingene meget sort/hvidt
  • nemt kommer i konflikt med andre
  • er svære at motivere

Læs resten

Pædagogisk WIFI

Du kender det garanteret

Følelsen når du få lov at hoppe på et WIFI

For når du hopper “på”, så kører det bare hurtigere, nemmere…

ja mere smoooth og du skal ikke bruge meget energi på at vente. Der er sådan lidt aaahhhh…. følelse over det 🙂

Er du interesseret i inklusion i praksis? 

Der er mange veje at gå

Her handler det om Det pædagogiske WIFI

Læs resten

Din elev forsøger at mestre

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er detDin elev forsøger at mestre

Vidste du, at din elev, med en diagnose som fx autisme eller ADHD, forsøger at mestre det bedste de kan?

Det vil de fleste gerne gå med, men jeg oplever alligevel rigtig mange, der fortæller

  • han vil ikke gå i gang med opgaverne 
  • hun bliver bare væk fra undervisning – ude på toilettet
  • han vil ikke koncentrere sig om opgaverne, laver pludseligt noget andet

(Hvis du gider læse videre, kommer der nogle forklaringer på, hvad der måske er på spil bag denne adfærd :-))

Læs resten

Samtaler om tanker


Alle børn/unge oplever at have udfordrende tanker og følelser.

Når du har samtaler med børn/unge, kan det være en stor hjælp for dem at få sorteret i de tanker, som de har.

Når du læser dette blogindlæg får du også mulighed for at downloade et ark til brug af sortering af tanker til samtalen

Læs resten