Børn med eksekutive vanskeligheder

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Flere elever har udfordringer med de eksekutive funktioner.

Jeg ser det mere og mere på klasseniveau også.

Det kan give udfordringer både fagligt såvel som socialt

Hvordan undgår de gængse pædagogiske fejl jeg oftest ser?

Lad os først se på hvilke elev-udtryk der kunne handle om eksekutive vanskeligheder:

  • svært ved at komme i gang
  • svært ved at holde sig fokuseret på opgaven dvs. holde opmærksomhed og koncentration 
  • mindre fleksible
  • svært ved at opfange informationer til når de selv skal igang med opgaven
  • udfordringer med at udsætte egne behov
  • udfordringer med at vurdere, hvor meget vred man evt. skal være i en given situation 
  • svært ved at løse udfordringer på passende vis ift. hvilke løsninger/muligheder kunne bruges til denne udfordring
  • svært ved at sætte sig i den andens sted
  • svært ved planlægge og organisere fx i gruppearbejde, hvor opgaven kræver selvforvaltning
  • finde rundt på en side i fx en matematikbog…
  • hjernens vågenhed kan være for høj
  • eller hjernens vågenhed kan være for lav (tendens til at gå i stå, stirre, falde fra…)

Alle elever er forskellige og der er forskel på, hvordan de eksekutive vanskeligheder kan ses

Disse udtryk handler i rigtig mange tilfælde om sårbare eksekutive funktioner

Den største fejl

Den største fejl vi kan gøre pædagogisk er at handle på elevens udtryk/adfærd

Altså hvis det er dét vi altid gør uden, at det har en effekt.

Måske har du hørt dig selv sige

“kom nu igang”

“kig nu på opgaven”

“du kan jo godt”

“hvorfor kan du igen ikke finde dit papir”

“få nu skrevet noget”

og det indtil nu ikke har virket, så kunne der være tale om, at eleven har vanskeligheder med at lykkedes

Det kunne skyldes eksekutive vanskeligheder

Eleven har brug for, at vi gør noget andet for at lykkedes

Flere lag af forhindringer

Hvis eleven bliver ved med at være i situationer, hvor han/hun sjældent lykkedes, skabes en oplevelse af “det kan jeg alligevel ikke” og så kan en manglende motivation også begynde at skabe forhindringer.

og eleven begynder at lave mønstre for at undgå et krav

For nogle elever giver det anledning til en uhensigtmæssig adfærd i form af uro, grimt sprog eller andet.

Der er kommer lag på lag, som slører for at se, hvad det egentligt handler om

og rigtig mange medarbejdere kommer utilsigtet til at “hænge fast” i pædagogiske metoder der ikke virker, fordi de arbejder på det forkerte lag

oftest virker ikke noget der

de har prøvet ALT

Men hvordan kunne du starte nede på første lag og være nysgerrig på hvor du kan støtte de eksekutive funktioner – det er nemlig her at der er mange ting der virker.

Styr på vågenheden er vigtigt for de eksekutive funktioner

Vågenhed er vigtigt at vide noget om, for at kunne støtte elever i det rette vågenhedsniveau.

Det rette vågenhedsniveau støtter nemlig op om andre processer, der i sidste ende giver de eksekutive funktioner de bedste betingelser

Du og din skole kan få masser af viden om vågenhed via mit onlineprodukt

Energi Boost

som er 1 af de vigtigste skridt til at hjælpe de eksekutive funktioner på klasse- og elevniveau (tryk på billedet herunder for mere info)

 

Rutiner i klassen er vigtige for de eksekutive funktioner

Et andet vigtigt sted at støtte op om de eksekutive funktioner er gennem rutiner. Det kan du læse mere om her i dette blogindlæg herunder (tryk på billedet herunder)

Det handler altså om…

Når jeg arbejde med klasser med dårlig trivsel, så er der guld at hente til at få etableret trivslen igen, ved at dykke ned og finde svar på, hvor man på klasseniveau presser de eksekutive funktioner helt i bund

Mange medarbejdere er helt uvidende om dette, men sammen ser vi, at det giver en kæmpe forskel på koncentration, opmærksomhed, hukommelse, læring og trivsel, når vi forstår, hvordan vi støtter eleverne bedst

…fremfor at blive vi med at agere på deres udtryk/adfærd med vores sprog og relation

Det handler…altså at forstå “bag om adfærden”…

og at hjernemæssig hjælp via forståelse for de eksekutive funktioner kan hjælpe os i praksis.

Ikke som en sandhed,

men som en mulighed.

 

Det VIRKER i praksis gang på gang

og vi kommer i ønsket retning på måder

ingen ikke havde drømt om!

 

Skal du/I have hele pakken?

Skulle du/I på jeres skole have brug for at få de spændende men enkle visuelle forståelsesmodeller, viden om de eksekutive funktioner og hvordan vi arbejder smartest pædagogisk

så læs mere om, hvad jeg kan tilbyde jer via et foredrage eller en pædagogisk dag

Foredrag med Lill Bredo Schrøder –> Tryk på billedet herunder

 

Interesseret i at læse om Eksekutive Funktioner?

 

Eksekutive funktioner hos børn

 

 

 

 

 

 

Eksekutive funktioner hos børn og unge

 

 

 

 

 

KH

Lill

PS:

Læs mere her om vågenhed:

 

Skal du inspireres – så hop med på mit Nyhedsbrev

(klik herunder og få viden om de pædagogiske lækkerier du får i bytte for din mail)

 

 

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *