Børnesamtaler

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Mange spørg mig ofte til børnesamtaler og hvilke materialer, jeg kan anbefale, når det handler om små forløb med hold/klasser/elever eller fx socialfag 

I dette indlæg får du mere viden om en bog, som jeg synes er ikke mindre end fantastisk og som jeg har brugt i arbejdet med elever/klasser og anbefaler når jeg vejleder.

Ofte opleves det at elevers strategier til at tackle det sociale samspil er sårbart. De har svært ved at regulere sig selv, udsætte behov, aflæse og justere i legen m.m.

Det kan skabe en del konflikter – især i de sociale frirum

Derfor er det vigtigt, at vi arbejder med en bevidsthed om at støtte eleverne det rette sted og ikke kun har fokus på strategierne

Ofte har det været min oplevelse, at der været arbejdet en del med strategierne uden, at eleverne kunne huske dem, performe ud fra dem og altså bruge dem aktivt.

Det betyder en del konflikter og et forsøg på at at minde eleverne om

  • strategierne
  • empatien
  • at aflæse den anden elev
  • regulere følelser

I mit perspektiv skal der arbejdes mere med at

  • eleverne får styr på de forskellige følelser og kan graduere dem
  • får styr på hvordan følelser føles, hvordan man viser dem og hvad der hjælper til fx at få glad humøret op igen eller vrede humøret reguleret ned – finde roen. 
  • og tankeboblen er også ret vigtig – altså hvad tænker eleven (bruges også i tegneseriesamtaler)

I de yngste klasser tænker jeg derfor, at det er vigtigt at arbejde med 4 kernefølelser og i nævnte rækkefølge:

Glad

Vred

Bange

Ked af det

 

Bogen jeg altid anbefaler

Når det handler om at arbejde med følelser, har jeg altid plukket lidt her og der i  forskellige bøger/materialer.

Her vil jeg fremhæve og dele den ene med dig

Børnesamtaler og socialtræning

I denne bog “Gode Tanker God Følelser” er det især kapitel 11, hvor du finder vredesvulkanen, som jeg virkelig har oplevet var en supergod metafor for vrede og også visuel perfekt til at arbejde med eleverne ud fra.

Men der er RIGTIG meget i den bog, som man kan plukke i.

Ift. at arbejde med følelser er det især kap. 10: “Sådan føler du” og kap. 11: “At kontrollere sine følelser” jeg har brugt som underviser, men er du AKT, ressourceperson  eller lign. der arbejder med børnesamtaler, så er den helt sikkert et must.

Især kap. 10 og 11 bygger på følelser, at måle intensitet samt gode spørgsmål til at arbejde med eleverne.

Bogen bygger på kognitiv adfærdsterapi og altså med fokus på tankerne især. Bogen fortæller også, at den ikke skal bruges systematisk, men indeholder en række materialer som plukkes ud efter behov ift. børnegruppe /barn/elev.

Jeg synes, den er fyldt til bristepunktet og har I penge, der skal bruges inden årsskiftet, så ville jeg ikke tøve med at købe den til skolen.

Tjek bogen ud ved at klikke på billedet herunder

Børnesamtaler og socialtræning

Gode Tanker Gode følelser (Grøn, elev-kopisider)

Der findes også en vejledning til bogen

Se den ved at trykke her —–> Gode Tanker Gode følelser ( Lilla, Vejledning)

 

Cool Kammerat – et online produkt

Er du nysgerrig på at støtte elever til at være en god kammerat og få indblik i at støtte elever til at lykkedes bedre, så tag et kig på mit produkt

COOL KAMMERAT 🧢🧢

Klik her og få mere viden 👇

COOL KAMMERAT

Børnesamtaler

 

KH

Lill

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *