Differentiering

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Måske har det også ramt dig, det der med differentiering?

Jeg oplever rigtig mange, der ikke synes, det er så nemt og at det kan blive uoverskueligt.

I mit perspektiv er differentiering vigtig, ja faktisk essentielt, for at favne den mangfoldighed af elever, der skal undervises.

Ofte er der fokus på den fag-faglige kontekst, når vi skal forholde os til differentiering,

men der er faktisk mange andre steder en differentiering kan finde sted (ift. de behov der kan være, så eleven/elever lærer bedst)

MEN

allerførst handler det om, hvad vi forstår og tænker ved ordet differentiering. 

og det er så her du kunne stå af og tænke GAAAAAB. 

Men hvis du fortsætter med mig her lidt endnu, kunne du måske få lidt ny inspiration til, hvad der ubevidst kunne gå ind og bremse os i at differentiere

Det starter nemlig ofte med hvad vi tænker om differentiering

Tænker vi nogle begrænsende overbevisninger, får vi aldrig givet det chancen at tillade muligheder at komme til os i udviklingen af vores pædagogik.

Jeg oplever (ikke sjældent), at nogle medarbejdere tænker om differentiering at:

  • handler det mon om forkælelse (hvis han skal have lov til …. når de andre ikke må?)
  • snyder eleven mig (og kan mere end hun gider eller vil vise?)
  • hvorfor skal min tid gå med de svageste (fagligt)  – hvad med de dygtige elever?
  • er differentiering ikke bare en bolsjebutik, hvor vi blot servicere dovne elever?

BUM

Der er ofte her tale om rigtige dygtige lærere.

De er ambitiøse, gør alt hvad de kan, knokler og vil eleverne det bedste.

De er presset på mange parametre

Det er der ingen tvivl om!

Men tankerne bliver en ond spiral for at udvikle samt se at nye muligheder,

muligheder der kan have en væsentlig faktor for at løse nogle af de udfordringer, der fylder meget

Det er her differentiering faktisk bliver en hjælpende hånd og ikke et onde

 

Differentiering på mange måder

Differentiering kunne finde sted på den måde, at elever får hjælp til fx “det rette vågenhedsniveau”

“Hvad betyder det?” tænker du måske

Jo ser du ….

Er en elev HYPER-aktiv (fx ved ADHD), så har eleven brug for at komme af med noget energi på en hensigtmæssig måde

Ellers er det rigtig svært at koncentrere sig og være opmærksom for eleven i den udstrækning,

som det er realistisk for eleven (taget i betragtning af at eleven med ADHD har en opmærksomhedsforstyrrelse)

 

Hvilken pædagogisk indsat kan så hjælpe?

Det kunne fx være:

 

Differentiering kunne også være at støtte opmærksomheden, fx med en overstregningstush

Overstregningstush er 1 af de pædagogiske ideer jeg giver af ideer til i produktet ENERGi BOOST, der hjælper dig med at forstå elever med lav vågenhed (altså det modsatte af hyper-aktivitet)

DU KAN LÆSE MERE OM DETTE PRODUKT OG DETS SPÆNDENDE INDHOLD. FREM TIL 1. OKT er der 20 % RABAT

Nogen gange er hjælpen til elever bedre givet ud et andet sted

end på selve det faglige niveau, hvor du skal ud i at differentiere abstraktionsniveauet!

Det kunne sagtens blot være en differentiering på tid eller mængde.

(jo korrekt !! en differentiering på 7. eller 8. H (…få mere viden om H´erne ved at tilmelde dig Nyhedsbrevet og få blandt andet en kort introduktion til det pædagogiske værktøj De 9 H´ ER ) —–> Her kan du se mere om Nyhedsbrevet og de pædagogiske lækkerier

 

Hvad med de dygtige elever?

Ser du ….hvis miljøet bliver åbnet op for mulige differentieringer.

At der arbejdes med, at vi alle er forskellige og har brug for noget forskelligt for at lære bedst.

Så giver det plads til mangfoldighed. 

Et miljø der understøtter og ikke overbelaster elever, hvor de er aller svagest.

Det giver ofte mere trivsel, ro, mere mod på læring, langt mere behagelig adfærd generelt set på hele klassen

og det

giver faktisk overskud til, at de voksne kan skabe

faglig op-differentiering

til de elever, der har nemmere ved det og som skal udfordres.

“Jamen drukner jeg ikke i differentieringer?” 

Jo det kunne du nemt gå hen og risikere.

Det er derfor vigtigt FØRST at  arbejde med HELE klassens miljø for at UNDGÅ for mange differentieringer. 

Miljøet skal bære så mange elever som muligt

Klassens struktur og ramme skal bære de allerfleste elever

og derfor skal der justeres ift. den enkelte klasse.

Det skal jeg IGEN ud at holde foredrag om den 8. august og jeg glæder mig!

Frem til 15. september kan du også booke mig til foredrag i dette skoleår og få 20 % rabat 

Kontakt mig via mail, kontaktformular eller ring 21 78 12 97 onsdage mellem kl. 11 og 12, så skræddersyr jeg det helt rigtige foredrag til netop jer ! 

I / du får på baggrund af jeres behov og ønsker et tilbud tilsendt med indhold og pris – helt uforpligtende !!

Vi ses i det nye skoleår – lige om lidt – enten her på bloggen,Facebook eller via mit nyhedsbrev 🙂

KH

Lill

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *