Dine bilnøgler er væk!! (Nyhedsbrev)

Jeg håber, at du har en strategi, så du forhåbentligt kan finde dine bilnøgler  igen 🙂

 

Øh.. hvad har det med pædagogik at gøre Lill?

Jo ser du strategier er gode at sætte i spil, når vi ikke længere kører på en rutine.

Så fx lige der om morgenen, hvor du skal afsted, og du kan ikke finde dine bilnøgler.

Så har du brug for at dine eksekutive funktioner sætter gang i nogle strategier, der kan hjælpe dig!

Forestil dig, at du har været i gang med din morgenrutine

-morgenkaffe

-havregryn med mælk

-tandbørstning

-taske

-jakke

 riiiittzz……….. lyden af pickup´en på grammofonplanen skærer igennem luften

“….hvor f….. er mine nøgler!”

 Hånden kan ikke finde dem i skuffen!

Lige NU er du hoppet ud af morgen-idylens-rutine

du kommer på overarbejde

hvad gør du?

 

Dine eksektive funktioner er nu i gang

Nu skal de:

– problemløse og finde strategier der kan hjælpe dig

– støtte dig i at bevarer roen

– regulerer dine følelser og holde hovedet koldt

 

Forestil dig at være i et scenarie, hvor de eksekutive funktioner er i brug hele tiden.

Det er ret hårdt og rigtig usundt.

Vores hjerner har brug for rutiner

og det har børns hjerner også

 

Faktisk

Tonsvis af rutiner

 

I denne uge har jeg sagt ordet rutiner rigtig mange gange i vejledning og i foredrag

og jeg vil rigtig gerne forklare dig hvorfor.

Rutiner har stor betydning for elevernes trivsel og læring!

Når vi har mange rutiner i det pædagogiske, beskytter vi de eksekutive funktioner

og

sørger for, at der er overskud til også at bruge og udvikle de eksekutive funktioner på den allerbedste måde,

men det betyder vi i skolen ikke spiller dem ind hele tiden.

 

Mange steder ser jeg, at klasser/årgange

er helt uvidende om

at de får presset de eksekutive funktioner alt for meget.

For at undgå dette bør vi støtte til overblik, tryghed, struktur, genkendelighed, rutiner, forudsigelighed

Vi skal også støtte med at arbejde med de gode strategier, så eleverne lærer disse og støttes i at bruge dem over tid

med tiden bliver disse gode strategier til rutiner!

En rutine som ligger på rygraden!

Arbejdet med strategier kunne handle om hensigtsmæssig adfærd i klasselokalet.

Blogindlæg

Du kan læse et af mine blogindlæg om netop dette emne,

tryk på billedet herunder: 

 

Vil du arbejde med at støtte elever til strategier i klasserummet

og skabe et fundament for,

at noget kan blive en rutine? 

 

Så kan du kigge nærmere på mine KlasseAgent-produkter herunder

– til brug for indskolingsklasser 🙂

(tryk på billederne for at få mere viden om hvert produkt)

KH

Lill

Del - så bliver jeg glad