Drikkedunke stjæler elevernes opmærksomhed!

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Jeg ved ikke om du har tænkt over

at din måde at lede din klasse på

blandt andet kunne handle om at skærpe elevernes opmærksomhed mest muligt.

Klasseledelse rummer MANGE aspekter,

men spørger du mig

så er mit fokus i første omgang elevernes opmærksomhed

UDEN den =

begrænset læring

mindre flow

mere uro

Så hvis du har klasser med drikkedunke,

der står fremme i undervisningen på elevbordene.

Så kunne du måske have glæde af dette blogindlæg 

En dag fik jeg en sjov tanke (syntes jeg selv )

“Var der egentligt skrevet noget om klasseledelse og drikkedunke?”

Jeg ved det faktisk ikke

men når jeg er rundt og observere og vejlede,

så er de der drikkedunke ihvertfald noget

som jeg bemærker

og de kan nemt

blive en risikofaktor i det fysiske miljø på klasseniveau,

hvis der ikke er nogle klare retningslinjer.

 

Vi er forskellige som voksne

 

Som voksne i klassen er vi forskellige

og sådan er det! 

Det kan betyde forskellig klasseledelse.

Vi har hver vores frihed til at gøre det

som passer bedst til vores “stil” i klasselokalet.

MEN

når vi har med klasser at gøre,

som er mere sårbare

er mere udfordret på at være

  • rolige
  • koncentrerede
  • opmærksomme

i undervisningen

(måske fordi der er mange elever med særlige behov?)

så er klare omsorgsfulde retningslinjer for eleverne

alfa omega

Det kan betyde et større behov for en form for ensretning

ift. klasseledelse.

Det er her hvor klassens behov for, hvordan de lærer og trives bedst

trumfer noget af vores ret til at gøre

som det passer os hver især

….ihvertfald hvis du spørger mig 🙂

 

Et eksempel:

 

På et tidspunkt var jeg inde i 2 indskolingsklasser for at observere.

Jeg så blandt andet forskellige måder at få eleverne til at være stille på.

…ja faktisk helt forskellige stille-håndtegn…

Hver lærer/voksen – sin “vær stille” tilgang!

 

De klasser som jeg typisk kommer ind til

er dem som er mere urolige, mindre i trivsel m.m.

og de her elever virkede også ret forvirrede (de gør de oftest)!

Der ud over får eleverne ofte mange rynkede bryn og (trætheds)kommentarer fra de voksne

(det er også bare mega hårdt at stå i time efter time for de voksne!)

 

Nå,

 

men 1 af de ting jeg nævnte som forslag til mere ro og trivsel var,

at de måske skulle ensrette på deres metode til at få ro på i klassen….

 

Team 1 sagde “OK det gør vi!

Team 2 holdt meget fast, i at de var forskellige som voksne og de ville som udgangspunkt ikke lave en ændring omkring dettte

 

Team 1 rykkede langt hurtigere med at få ro og trivsel i klassen end team 2, fordi de som udgangspunkt var mere fleksible og ok med lidt ensretning (selvom de var forskellige)

De havde mere fokus på, hvad eleverne havde brug for end på deres egen “stil”. 

og tro mig!

De voksne i team 1 er stadig forskellige. Men de har nogle enkelte tilgange, hvor de kan ensrette, så klassen kan lykkedes bedst med at vise, hvad de faktisk kan

og eleverne får langt mere positiv feedback nu fra de voksne

og det vokser de af

(og klassen er langt mere behagelig at undervise for de voksne 🙂 )

 

Forandring kræver

nye måder at tænke på

omkring det vi gør i praksis

 

Måske tænker du nu

“Hvad med team 2?”

Jamen de kom også i ønsket retning

…..det tog bare meget længere tid.

Derfor er en vejledningsproces ofte for medarbejdere lige så meget en forandringsproces for dem INDEN i dem selv som UDE i klasselokalet

når der skal skabes forandringer der kan ses på elevernes adfærd og læring.

Som Christen Quvang så smukt har sagt:

“Inklusion er ikke en metode men en måde at tænke på

Nå tilbage til drikkedunke og fælles retningslinjer for klassen

 

Drikkedunkene i undervisning

 

Så det handler altså om nogle ens retningslinjer med de her drikkedunke!

At vi ved hvorfor vi vil gøre det i fællesskab omkring klassen.

 

Det gør nemlig eleverne mest trygge,

når reglerne ikke skifter hele tiden,

for så er det nemmere at honorere dem.

 

På den måde reduceres der noget kompleksitet

og ting kan blive en rutine!

Dét har rigtig mange elever brug for

for at vise,

hvad de rent faktisk kan

 

Hvordan i praksis?

 

  • Regler om fx drikkedunke skal være anvisende og guidende

  • Reglerne til klassen skal være enkle og mens de indlæres, skal de være på skrift og gerne med billeder (et forslag ovenfor)
  • Skriftlige og visuelle regler bruges til at pege på som reminder inden en mundtlige korrigering
  • Drikkedunke-pause synliggøres på timens plan (fx til start efter et stort frikvarter, en time efter idræt, en varm sommerdag eller efter en mere kropslig læringsaktivitet). 
  • Lav til yngre klasser gerne et ikon for drikkedunks-pausen, som kan sættes ind i timeplanen, hvor det passer bedst (eller vis det på anden vis HVORNÅR drikkepausen kommer)
  • Drikkedunke er i tasken under undervisningen, således de ikke frarøver opmærksomhed på elevbordet

 

Du kan tilmelde dig —> tilmelding til Nyhedsbrevet

Du kan allerede nu finde flere gratis ting til download under fanebladet “Værsgo” her på min hjemmeside. Her ligger “Retningslinjer for drikkedunke i timerne også …hvis du scroller ned på dette link

–> gratis ting

 

Bøger om klasseledelse

 

Er du ellers interesseret i klasseledelse, kan du tjekke disse to bøger ud, som står på min boghylde . Tryk på titlerne herunder til højre 🙂

Klasseledelse i praksis

 

 

God klassekultur

 

 

 

 

KH

Lill

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *