Firkantet pædagogik ?

Indlægget indeholde affiliatelink… øh…hvad er det

 

Firkantet pædagogik?

…en holdning jeg møder!

Måske møder du den også hos nogle kollegaer?

Måske oplever du selv en modstand inden i dig?


At pædagogikken kan blive liiiiiige en tand for firkantet, når det skal være struktureret, forudsigeligt, skrive timeplan på tavlen og gøre anderledes dage overskuelige for eleven/eleverne med særlige behov (ja selvom faktisk flere elever generelt har rigtig stor glæde af det)

FOR

Begrænser det ikke elevernes egen tænkning?

Hindrer det ikke deres evne til at “lære at regne den ud” selv?

Gør vi dem ikke bare hjælpeløse med alt den guidning?

Tjoo man kunne vel godt se det på den måde, men min erfaring er noget helt andet

Hvad nu når pædagogik,
der viser timens program på en tavle nedstresser en elev og kan være medvirkende til at hindre uhensigtsmæssig adfærd?

Hvad nu når pædagogik,
der guider til, hvor længe eleven skal holde sin koncentration/opmærksomhed i en given aktivitet øger læring?

Hvad nu når pædagogik,
der giver overblik over en anderledes dag eller uge kan beskrives rigtig fint udfra De 9 H´er OG give eleven tryghed i, hvad de møder op til i skolen?

er det FIRKANTET pædagogik??

For mig er det god tilrettelagt pædagogisk arbejde!

Og det gir´pote!

og det der med firkantet

det er vel bare et ord der bruges til at forklare, at vi ikke kan se MENINGEN eller FORMÅLET med at ændre vores pædagogik

Det vi ikke FORSTÅR kan vi nemt have modstand på

Det er heeeeeelt naturligt 🙂

vi skal bare være bevidste om, at det er dét der er på spil!

Mindset

Jeg arbejder med redskaber, metoder og forståelser

altså de voksnes forståelser

For hvis de ikke kan se meningen med en ændring af praksis

så sker der

INGENTING

så bruger vi de værktøjer, som vi har, ud fra vores overbevisninger

om, hvordan pædagogik skal være
og
hvad (vi tror) elever har brug for

Det jeg tilbyder med særligebehov.dk giver mening for rigtig mange voksne i skolen 

De kan se, der sker en forskel for eleverne

Det sænker den belastningsgrad, der kan være ift. den enkelte elev eller klasse

Men det kræver, at du er nysgerrig og tør noget andet end det du (måske) plejer.

Tydelighed

Noget af det man kan arbejde mere struktureret med er tydelighed af regler eller anvisning til den rette adfærd

Det skal gøres anerkendende, positivt guidende og gerne visuelt

Så hvad med at kaste dig ud i at supplere KlasseAgenterne, du måske allerede nu har downloadet fra min hjemmeside og har hængende i klassen?

Sådan at du også kan differentiere og støtte eleverne helt nede ved deres elevborde eller ud af klassen med stille, lyt og ræk hånden op!

Og nej det er ikke firkantet pædagogik

det ville det være, hvis du tvang eleven til det eller fastholdt eleven i at bruge et redskab uden at hjælpe eleven videre til næste udviklingstrin

det handler den her pædagogik slet ikke om!

Den handler om et springbræt til at træne strategier, at eleven forstår den og lykkedes.

Med tiden fjerner vi “det støttende element” (forsigtigt) og ser om det kan bære

Den ydre struktur (som vi tilbyder i miljøet)

bliver med tiden

en indre struktur (hos eleven…en mestring :-))

Vil du igang?

Du kan allerede nu komme i gang!

Du kan f.eks. komme i gang med produktet “De små brikker”, der er et fint supplement til de gratis KlasseAgent downloads fra min hjemmeside

 

Anne Marie Pedersen der er ressourcepædagog, inklusionsvejleder og AKT har brugt De små brikker i en 4. klasse og fortæller:

Jeg holder meget af dine produkter.

Dette produkt er enkelt og nemt at placere ved børn, der har et ekstra behov for at blive mindet om, hvorfor de skal række hånden op osv. Desuden kommer der ikke så megen negativ fokus på barnet i udsatte positioner, når der lige kan peges på materialet frem for at skulle italesætte.

Materialet har et enkelt visuelt udtryk der gør, at budskabet om en hensigtsmæssig adfærd bliver tydeligt.

 

 

Du kan også se nærmere på bogen Klasseledelse i praksis som kommer rundt om forskellige redskaber der også peger i retning af rutiner og regler – …samt meget andet godt 🙂

 

 

Jeg kommer også gerne ud til din skole og holder foredrag og fortæller om, hvad det er for forståelser og praktiske ideer, der kan give mening for jer i jeres praksis

…….Altså hvis I vil udfordres på

hvorfor det kan være godt at gøre op med spørgsmålet

“Er det ikke firkantet pædagogik”

Det korte svar er NEJ 🙂

Vi ses !
KH Lill

PS: Hvis du bare er sådan lidt nysgerrig, så hop ind på min facebookside og få input  – nu også via videoklip om onsdagen 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *