Frikvarterer er ofte en udfordring

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Frikvarterer er ofte en udfordring

Frikvarterer er ikke bare en pause fra krav i undervisningen🔔

For mange elever ender flere frikvarterer i konflikter, hvilket ofte aflader deres energi inden de næste undervisningstimer

Der ud over er der elever, der har svært ved at få et overblik, lave hurtige legeaftaler og lykkedes i de forskellige lege

Så hvordan kan vi hjælpe elever med et overblik så de kan performe bedst muligt i et frikvarter?

Få mit svar i dette blogindlæg!

Frikvarter kræver kompetencer til at regulere sig selv, kunne aflæse andre, gå på kompromis i legen, tåle ændringer af leg, huske regler og meget mere…😅

Det kræver faktisk meget mere af børn at holde frikvarter end blot at løbe ud og ‘få frisk luft’🌤💨

Heldigvis er der mange børn, der kan bruge frikvarteret som et frirum og opladning af energi til undervisning 💪

Men flere elever ender i misforståelser og konflikter😓🤬 og det aflader deres energi.

Andre elever gruer for dét at skulle ud at lege fordi de ikke når at få et overblik over nogle at de vigtige holdepunkter

nemlig HVAD, HVEM, HVOR

Derfor giver det god menig blandt andet at være nysgerrige på at støtte elever i at få et overblik over frikvarteret inden de går ud 🤓

Dvs. hjælpe dem på vej …🔜

Giv overblik via 3 af de 9 H´er

Grundlæggende handler det om at give overblik over 3 af de 9 H’er, (De 9 H´er som jeg tager udgangspunkt i)

De H’er jeg synes skal besvares i et frikvarter-overbliks-system er følgende:

✔️Hvad leges

✔️Hvem leger hvad

✔️Hvor leges diverse lege henne

At guide elever inden et frikvarter kan skabe bedre muligheder for at lykkedes 👫

Det kan også gøre nogle elever mere trygge.

 

Er der andre muligheder?

Jo da..😉

Det handler også om at støtte elever helt konkret i at forstå, hvordan man er en god kammerat og hvordan man gør🧢🧢

og

det kan også handle om hvordan rammen er for selve undervisningen❗️

fordi presses elevers eksekutive funktioner max i undervisningen (elever som i forvejen har eksekutive funktionsvanskeligeder),så performer de dårligere end, hvad de reelt set kunne have gjort i frikvarteret🧠😔

Fordi deres energi er brugt op.

Så der er mange måder at arbejde med at støtte op om bedre frikvarterer på eller rettere at støtte op om, at børn lykkedes bedre i frikvarteret👏🏻👏🏻

Overblik over frikvarterer hjælper!

Jeg ved, at et overblik over frikvarterer hjælper især sårbare klasser, hvor der er flere elever med særlige behov rigtig meget

Måske kunne du blive inspireret af mit nyeste miniprodukt ?

I dette miniprodukt afslører jeg nemlig endnu et H, som du kan inddrage og give overblik over!

Frikvarterer er ofte en udfordring

Tryk på billedet for at læse mere om produktet som kun koster 49,99 kr. m/moms (indeholder planche og en video)

 

De 9 H´er

Jeps De 9 H´er kan bruges på mange måder, og kan støtte op om at skabe en ramme, hvor det er selve organiseringen omkring eleverne, der gøres mere eksplicit. 

Dvs. vi som voksne gør det mere tydeligt for eleverne, hvad de er en del af

Er du nysgerrig på, De 9 H’er
i din praksis og at give elever overblik?

Så kan du tilmelde dig Nyhedsbrevet👏🏻📫

og du får blandt andet i bytte en mini-introduktion til De 9 H’er 🎁

Klik her og tilmeld dig mæ de vuns👇

Jeps lad mig hoppe på det Nyhedsbrev <– tryk her

 

Cool Kammerat

Er du nysgerrig på at støtte elever til at være en god kammerat og få indblik i at støtte elever til at lykkedes bedre, så tag et kig på mit produkt

COOL KAMMERAT 🧢🧢

Klik her og få mere viden 👇

COOL KAMMERAT

Frikvarter

 

Foredrag

Justeringer i undervisningen, der helt praktisk giver ideer til ikke at presse de eksekutive funktioner helt i bund, giver jeg i mine foredrag 🔑

Klik for mere viden om foredrag👇

Foredrag <— Tryk her

KH

Lill

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *