Hjernen – praktiske tips til klassen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Hjernen praktiske tips til klassen

I dette indlæg får du tips til at bruge isometriske øvelser på klassen

og dermed øge koncentration og opmærksomhed hos eleverne.

Du får også viden om en skøn lille bog,

der fortæller om hjernen i børnehøjde.

 

Hvis du har fulgt mig noget tid

så har du måske læst,

at jeg omtaler

børn med særlige behov

som mere stresssårbare.

 

Grunden til dette er,

at elever med særlige behov

oftest pga af deres diagnose/betegnelse

er udfordret de steder i hjernen,

som vi alle rammes på, når vi bliver stressede.

Dertil kommer den reelle stress elever med særlige behov kan opleve,

hvis de skal forsøge på egen hånd,

at kompensere for de sårbare, der måtte følge med diagnosen.

 

Forstå mig ret

jeg tænker, at elever skal udvikle sig og ikke blot kompenseres for deres sårbarheder

men får deres hjerne ikke ro

eller aflastes i en vis grad,

hvordan skal de i så fald kunne finde

energien

motivationen

roen

til at udvikle sig?

 

Jeg blev for noget tid siden gjort opmærksom på

denne her bog 

Tryk her —–> Du skal huske at fodre din søhest

Det er en skøn, let og hurtig læst bog,

der beskriver hjernen 

både hvordan det skal forstås,

når den stresses

og

hvordan det skal forstås,

når vi støtter den til ro.

 

Den er skrevet til børn og forældre og tager udgangspunkt i børn med stress, men jeg synes altså bestemt at uddrag kan bruges til at snakke med alle elever i klassen. 

Hjerne og stress

Alarmberedskabet i hjernen kan være så sensitivt pga, af for høje krav over tid eller udfordringer med ikke at kunne lykkedes. I såfald kan hjernen komme til at det råbe “fare på færde” for ingenting.

Måske kender du elever, der fx reagerer med vrede ud af ingenting eller en voldsom reaktion, hvor andre ville tænke at der kunne siges PYT

Bogen

I bogen kaldes dette alarmberedskab for Myggen og denne er rigtig fint illustreret.

Myggen skal selvfølgelig være der.

Den skal passe på os, når der reelt er fare på færde.

Men den må ikke vokse sig for stor.

Det giver uro, koncentrationsbesvær, svært ved at være opmærksom og ja vi ser det også hos angste børn, tænker jeg.

I bogen er også beskrevet Søhesten.

Søhesten som kan være med til at berolige Myggen.

Den hjælper med indlæring og kan næres via gode tanker og kroppen

Jeg forestiller mig, at man kunne snakke med eleverne ud fra nogle af billederne i bogen.

Gøre det alment, at vi alle kan blive sure, hidsige, frustrede eller bange og at Myggen kan løbe af med os.

Samtidig kan vi snakke om hvordan vi fodre Søhesten og hjælper os selv.

Jeg tænker, at Myggen og Søhesten er nogle super metaforer. “Nå der løb myggen vidst helt af med dig” eller ” Skal vi ikke lige alle fodre vores Søhest?”

På klassen

gør du måske allerede nogle ting med at skabe ro, overblik, kropslige rolige aktiviteter.

Det at organisere din undervisning og være tydelig med, hvad der skal ske, gennemgå timeplan, aktiviteter eller anderledes dage kan give mange børn ro og overblik – støtte deres Søhest.

Et tip til dig

Som supplement til at støtte elever med at finde ro, så har jeg et tip med til dig i dag.

Dette tip bruger jeg ofte i vejledning for tiden 

og

det er super nemt at integrere

Det handler om noget, der kaldes Isometriske øvelser

Du kan se billeder af dem her:

billedet af øvelserne, er fra bogen herunder og indgår i et kapitel der hedder “Lær at sidde stille”:

Aktivitetsbog for børn med ADHD

 

Du skal se bort fra, at øvelserne er fra en bog, hvor der står ADHD,

fordi øvelserne hjælper ikke kun elever med hyperaktivitet / urolighed med at blive mere rolige

Øvelserne har jeg faktisk erfaring for også vækker nogle elever

eller støtter dem til fokus igen.

Øvelserne

Mit forslag er til klassebrug at:

  1. kopier hvert billede op og laminer
  2. hæng dem et sted, så de er tilgængelige
  3. når det passer med at break (varsel gerne på din timeplan) tages et billede ned eller hæng det midt på tavlen
  4. gør øvelsen enkeltvis siddende eller stående ved pladsen 
  5. presset skal holdes i 1 min

Tydeliggør MENINGEN ( det 2. H i De 9 H´er!!)

Du kan selv fylde MENINGEN på overfor eleverne

Altså besvare eller gøre tydeligt overfor eleverne Hvorfor skal vi det?

Dette kan både være ift. hvis I har snakket om hjernen fra bogen

“Du skal huske at fodre din søhest” 

men I kan også tilføje, at I skal blive stærkere i musklerne og se, hvem der kan udholde at holde presset konstant.

Tilbagemeldingen er, at mange elever synes det er sjovt

det er overskueligt for den voksne

og især drengene synes, det er fedt at få brugt musklerne.

Så nu har jeg givet dig nogle super ideer

så er det op til om du skal anskaffe disse skønne bøger 

og komme igang 🙂

God Fornøjelse!

KH Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *