Lær elever at blive hjerne-kloge

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Jeg blev introduceret til en spændende bog, som jeg selv ville inddrage i min undervisning, hvis jeg stadig var lærer.

Nu er jeg “bare” pædagogisk konsulent og kører rundt til skolerne for at støtte teams i vejledningsforløb, så de kan skabe de bedste forudsætninger for klassen eller udvalgte elever.

Men jeg har ofte bøger, tegninger og måder at “oversætte” komplekse ting på nede i min taske, som jeg deler med medarbejdere som dig.

Så er du nysgerrig på, hvilken bog der er min nye “fangst” og som kommer med ud på skolerne som et supplement til dit arbejde med eleverne så velkommen

Jeg er en hjerne-freak

Hvis du plejer at følge lidt med i mit pædagogiske space her på bloggen, så ved du nok, at jeg er lidt af en hjerne-freak.

Mit pædagogiske fokus er, at vi støtter elevers hjerner, så disse frisættes til så meget læring, som overhovedet muligt (og mest mulig hensigtsmæssig adfærd).

Mange elev-hjerner er pressede og det som vi fx i vejledning kan fokusere på er, hvilket pres vi fra skolens side kommer til at lægge på hjernen – helt ubevidst!

Hjerner der er pressede reagerer uhensigtsmæssigt og for mange elever, er det uhensigtsmæssig adfærd, der kommer til udtryk.

Det er også denne adfærd, der påvirker og udtrætter medarbejdere allermest.

Som en del af at arbejde mere beskyttende omkring hjernen i det fysiske rum (klasselokalet) og i vores organisering i vores undervisning, kan det også være super at støtte elever i en indsigt i, hvordan hjernen er og virker.

Her er bogen

(tryk på billedet og få mere viden om indhold)

Bogen kan suppleres af andre bøger der støtter op om elevers viden om deres hjerne og måde at være i verden på. Jeg bruger bogen som  en del af et lille bibliotek, hvorfra jeg kan “plukke” ud og henvise til for medarbejdere hvor dette fokus kunne støtte klassen.

I tidligere blogindlæg finder du eksempler på nogle af de andre bøger jeg bruger at “plukke” i . (tryk på billederne)

 

Når opmærksomheden er udfordret

Det er svært at holde opmærksomheden, når man fx har en opmærksomhedsforstyrrelse.

Et af kapitlerne i bogen “Mig og min hjerne” handler om opmærksomhed

Rigtig mange elever har en diagnose, som fortæller os, at de har svært ved at holde opmærksomheden.

Vi prøver med vores sprog og relation at støtte deres opmærksomhed.

“Følg nu lige med her”

“Fortsæt nu med opgaven”

Men vi kan faktisk godt udtrætte her, hvis vi har flere elever.

Derfor er det godt også at støtte opmærksomheden gennem vores

fysiske rum (klasselokalet)

og via vores organisering af undervisningen.

Det er faktisk dét jeg fortæller om i mine foredrag.

Men at snakke om opmærksomhed og give “hjerne-viden” er også en sikker vinder for mig.

At vi drøfter med eleverne om, hvornår opmærksomheden “slipper” og hvad vi voksne kan hjælpe eleverne med, så opmærksomhedes holdes bedre. Det kan give gode refleksioner og feedback til de voksne.

Så tjek bogen ud, måske kunne den også inspirere dig og dine elever

 

Skal du/I have hele pakken?

Skulle du/I på jeres skole have brug for at få de spændende men enkle visuelle forståelsesmodeller, viden om de eksekutive funktioner og hvordan vi arbejder smartest pædagogisk

så læs mere om, hvad jeg kan tilbyde jer via et foredrag eller en pædagogisk dag

Foredrag med Lill Bredo Schrøder –> Tryk på billedet herunder

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *