Mindfulness, børn og ro

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?


Nogen gange har børn med særlige behov for ro.

De er ofte presset i en skolehverdag og på mange af de krav, der stilles. 

Ofte oplever jeg, at elevers adfærd kan være svær at sammenkæde med at de sættes i nogle kravsituationer, der overstiger deres kapacitet

Måske netop fordi nogle elever ind i mellem viser,

at de godt kan

og andre gange,

så kan de ikke

det forvirre rigtig meget flere voksne

og der kan nemt komme en tolkning 

at det handler om

at eleven vil bestemme, styre, sætte dagsordenen

De snakke har jeg MANGE af 🙂

og nej jeg tænker ikke eleven vil bestemme og styre. 

Eleven afviser blot kravet af forskellige grunde

en af mulighederne kunne være at eleven ikke har mere “batteri”

Lade sit batteri op

Flere børn har brug for at kunne trække sig fra fællesskabet og falde til ro,

fordi de bliver overstimuleret eller aflader deres batterier langt hurtigere end andre.

Ting der kan virke beroligende, kunne være disse DIY Mindfulness-flasker

Flaskerne kan for nogle elever hjælpe med at finde genfinde roen og lade op igen

Flaskerne kan du få opskriften på lige om lidt.

Men først vil jeg lige skrive lidt om pauser.

Pauser

I vejledning kommer jeg af og til ind på at snakke om,

hvordan vi integrerer pauser for nogle elever.

Det kunne være elever der udtrætter

og ikke kan arbejde i så lange stræk som andre.

fordi deres opmærksomhedsspændvidde ikke kan holde så længe som andres

Det kan også være elever, der skal bruge langt mere energi på at lære og derfor ikke kan lave så mange opgaver ad gangen.

Nogle elever kan komme “op at køre” når kravene overskrider der kapacitet.

De reagerer, afviser, vrisser, eksploderer, river bogen i stykker, løber ud af klasseværelsen, kravler under bordet…..

Derfor kan nogle af disse elever nemmere blive frustreret, reagerer med vrede og have brug for at “falde ned igen”

frem for at de holdes i en krav situation

hvor det ikke varer længe, så kommer næste eksplosion.

Pausested

For nogle klasser kan det give mening at have et roligt sted,

hvor det er legalt at trække sig til,

når amygdala eller myggen har overtaget hjernen og elevens adfærd 🙂

Du kan se mere i blogindlæggene herunder om nogle små bøger,

du med fordel kan anskaffe dig og bruge sammen med eleverne.

Disse bøger forklarer om hjernen

og hvorfor vi reagerer fx med vrede

klik på billederne herunder for at læse disse blogindlæg!

 

Opskrift på flaskerne

Lava-flasken ( den røde)

har flotte bobler, der svømmer rundt

Opskrift:

  • Det anbefales at bruge babyolie, som er helt klar/gennemsigtig. (Madolie er gulligt og knap så smukt at se på, synes jeg)
  • Jeg har frugtfarve i vandet ud over denne flaske er lyserød. Men en klar genbrugsflaske kunne også være fin.
  • Jeg har lidt mere vand end olie ( vandet ligger nederst) i flasken.
  • Husk at lime låget med stærk lim!!!

    Jeg er blevet helt vild med at sidde med lava-flasken, man kommer virkelig i meditativ tilstand 🙂

Glimmerflasken (den grønne)

har glimmer der hvirvler gennem vandet

Opskrift:

  • Vand og masser af glimmer

Den vendes og drejes og øjnene kan følge glimmeret, der falder til ro

Effekt

Flaskerne har den der effekt,

som når man kigger på havet eller bålet.

…man bliver ligesom paralyseret og det føles for mange som ahhhh. 

Bare 5 min. med at kigge på en af flaskerne..evt. med rolig musik i ørene

kunne være en perfekt kombination til at f¨å ladet batteriet op igen.

Jeg kender en pige i en 2. klasse, der er helt væk i den grønne flaske 🙂

Et tip til et pausested, hvor man kan falde til ro og “blive klar igen” 🙂

KH

Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *