Mini løk og børn med særlige behov i klassen

mini løk æske

Børn med særlige behov i klassen

Er det vanskeligt?

At få din elev med særlige behov til at

  • være koncentreret?
  • holde sig aktiv og i gang med opgaver på klassen?
  • starte på opgaver?
  • slutte på opgaver?

Så oplever du blot de typiske sårbarheder hos et barn med særlige behov!

Og når et barn har netop disse udfordringer og ikke lykkedes med opgaverne, så kunne det meget vel være, at der kunne være tendens til at lave noget, der var uhensigtsmæssigt på klassen…..som f.eks. at forstyrre din undervisning.

Du har faktisk mulighed for at støtte barnet i at lykkedes bedre. 

Altså til at holde fokus og holde sig koncentreret. Det kan hindre uhensigtsmæssig adfærd fra eleven eller at din elev faktisk får lavet noget på klassen.

Barnet kan bare ikke selv. Det har brug for hjælp fra DIG.

“Hvad kan jeg gøre?” tænker du måske…

Jo… der er faktisk flere muligheder, men du får et fif her.

Navnet er MINI LØK!!

mini løk hæfter

Børn med særlige behov i klassen

Mini løk er en æske med 12 brikker. Til denne æske findes der forskellige opgavehæfter indenfor dansk, matematik, førskole opgaver, engelsk …. der er faktisk rigtig mange opgavehæfter til.

Mini løk opgaver er en slags gøre/røre opgave.

 

 

Brikkerne skal placeres i æsken alt efter, hvordan du besvarer de 12 delopgaver, der er i en opgave. Når opgaven er løst og dermed alle de 12 brikker er placeret, lukkes æsken og den vendes og åbnes igen.

Nu kan der ses et mønster med grøn, blå, rød. Hvis dette mønster stemmer overens med opgavens mønster i hæftet er besvarelsen rigtig. Dermed er Mini løk et selvkontrollende materiale.

Så Mini løk er et materiale hvor:

  • systemet er det samme hver gang (12 brikker skal placeres og du kan se på mønsteret om det er rigtigt
  • Tydelig start og slut
  • Du “belønnes” til sidst eller det er tydeligt, hvilke brikker der skal flyttes rundt, hvis der er fejl
  • Man bliver fri for at sidde med en blyant og skrive facit
  • Man er aktivt i gang med hænderne

Dette øger koncentration, opmærksomhed og kan styrke motivationen i undervisningen.

HVORNÅR bruges Mini løk

Mini løk opgaver kan bruges, når eleven kan have svært ved at holde fokus på en hel sides matematik. Så kan man man vælge, at eleven laver

  • opgave 1 på side 24,
  • derefter laver en Mini løk opgave der kunne svare til samme opgave type som opgave 2 på side 24
  • til slut laver opgave 3 på side 24 (hvis denne er den “sjoveste” opgave?)

Det er altid god motivation at slutte med den sjoveste opgave ….om muligt 🙂

Skulle der være en opgave 4 på side 24, kan det være ok, at eleven ikke laver opgaver. Kvalitet er bedre end kvantitet if you know what I mean….

Det handler om at komme i ønsket retning

At få ro på eleven og give opgaver / opgavetyper som det kan lykkedes med er vejen frem!

Jeg synes, at Mini løk er en perfekt differentieringsmulighed. Jeg tænker, det kan implementeres på klassen for flere børn eller alle børn. Som en del af læringsmiljøet.

og den er super god til børn med særlige behov

Men den skal muuuuuligvis findes i et gammelt skab på skolen, hvis I ikke allerede har dem i brug. For det er et gammelt redskab.
Sådan har det været de steder, hvor jeg har været….altså hvis den ikke er smidt ud

Æsken på billedet øverst i dette blogindlæg er en af de gaaaaamle æsker (men den virker fint).

De nye Mini løk æsker, som kan købes ved f.eks. Gonge eller Legeakadamiet har en rød bund og et gennemsigtigt låg. Der findes mange hæfter ….så kom bare i gang med at kigge 🙂 og lad dig inspirere.

arbejdskort miniløk

Børn med særlige behov i klassen

Som et ekstra fif kan du vælge at lave et arbejdskort til et mini løk hæfte, som en elev er i gang med.

Hvis eleven har et særligt behov, kan de muligvis ikke huske fra gang til gang, hvor langt de er kommet i mini løk hæftet. Derfor:

  • Lav et kartonkort
  • Skriv det antal opgaver, der er i hæftet ( i dette tilfælde er side 1 og 2 én opgave)
  • Skriv elevens navn på kortet samt titlen på det mini løk hæfte, som det hører til

 

 

Ideen er, at når eleven har lavet en opgave, så streges tallet for opgaven ud.

Du kan også lave arbejdskort der f.eks. går op til 49/50 opgaver. Når man som elev får et nyt hæfte og dermed et nyt arbejdskort, streger man blot ud så kortet passer med det antal opgaver hæftet har. Så kan du have kopier liggende, der kan passe til de fleste hæfter (ihvertfald dem, hvor der er 2 sider til én opgave)

Organisering

Vælg et sted hvor Mini løk arbejdskortet har en fast plads. Hvis mini løk bruges af hele klassen, kan du vælge at lave et system, hvor klassen kan hente deres kort.

For nogle børn med særlige behov kan det være en fordel, at de har en tidskriftsholder med æske, hæfte og arbejdskort (så det hele er samlet og lige til at hente :-))

Jeg ved at flere bruger disse Miniløk med rigtig god effekt, som en differentieringsmulighed for børn med særlige behov – så støv den frem…måske ligger den og gemmer sig et eller andet sted 🙂

God arbejdslyst

🙂 Lill

Pssst…lige præcis Mini løk støtter børn med særlige behov ift. deres Eksekutive Funktioner. Det er en opgaveform, der støtter dem rigtig meget ift. f.eks. start/slut på opgaven.

Du kan læse mere her —-> Børn med eksekutive vanskeligheder < Sponsoreret link!

Andre gode artikler her på bloggen 🙂 :

Klasseledelse og børn med særlige behov

Børn med organiseringsvanskeligheder

Inklusion i praksis

 

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *