Når energien er væk

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Når energien er væk

Mange børn og unge kan blive påvirket af “den mørke tid”.

Især i Norden ved vi, at mange mennesker bliver mere triste og energiforladte, når mørket omslutter os på denne tid af året.

Mange børn og unge med særlige behov er ofte sensitive over for “den mørke tid”( ihvertfald flere af dem, som jeg har været i berøringsflade med… både som lærer og senere som fx vejleder).

Det kan betyde, at man som lærer, pædagog eller forældre synes, at barnet ikke fungerer så godt som ellers og man kan blive bekymret.

Et eksempel

var en dreng med ADD (altså en dreng med opmærksomhedsproblemer men uden at være hyperaktiv, som et barn med ADHD!)

Han var “normalt” langsommere end andre fx til omklædning, hente madpakke, komme i gang med opgaver, komme ud til frikvarter osv.

I slutningen af januar ringer drengens lærer meget bekymret og siger: “Nu har det været helt galt noget tid …særligt efter juleferien. Han har altid været super god til at være social med de andre i klassen og nu når han ikke engang ud i frikvarteret inden det ringer ind igen. Skoleopgaverne kommer han slet ikke i gang med”.

Lyset kan være en del af svaret

Nu kan jeg kun komme med hypoteser på, hvilke årsager der kan ligge til grund for en ændring i adfærd og der skal naturligvis flere spørgsmål til at komme rundt om, hvordan situationen opleves. Dog er “den mørke tid” ofte én af mine hypoteser, som kan være i spil sammen med andre muligeheder.

Da der var et vejledningsforløb i gang og vi allerede havde lavet tiltag, der havde virket rigtig fint, gav jeg et par ekstra fif og fortalte, at jeg var nysgerrig på om denne dreng “kom op igen” til marts og tilbage til det tempo han ellers havde haft.

Det betød de frem til at det ville blive marts/april  skulle overvejende fortsætte med dét de gjorde pædagoisk uden en masse forandringer….

 Der skulle nedjusteres en smule og der kunne eventuelt fokuseres på lidt mere gøre/røre læring og fx “hente opgaver” samt evt. kompensere med, at læreren kunne sætte madkassen i køleskabet, så drengen kunne komme ud i frikvarteret og få del i det sociale samspil og lyset udenfor 🙂

Læreren ringede i slutningen af marts og fortalte, at der var sket en forandring….“ja det er helt utroligt” sagde hun. 

Lyset kan have en større betydning

Det er svært at være lærer, når et barn ikke er klar til læring og nogen gange kan der være sårbarheder, der driller og gør os nervøse for, hvad det er på spil.

…og det er godt man er opmærksom!

Måske kunne du bruge denne viden til at være obs på om dit barn eller elev kunne være påvirket af den mørke tid og måske af den grund virker endnu mere sårbar nu her end ellers…

Jeg ved lyslamper hjælper flere børn og unge.

Det hjalp faktisk denne dreng den efterfølgende vinter 🙂

Der var vi opmærksomme allerede fra midt september med en lyslampe, således “dykket” blev undgået

Nogen gange kan tiltag som en lyslampe altså støtte barnet i den mørke tid.

Du kan se en Lyslampe —–> HER

Der er stadig noget tid til sol-timerne vender tilbage. Så det kan være godt at få startet op på noget lys, hvis muligt selvom det er i november.

Lyslampen skal være med 10.000 lux og barnet skal sidde ca. 20-30 minutter –  først på dagen.

Det er fint hvis den lyser ind fra siden mens barnet/den unge spiser morgenmad eller andet stillesiddende

Eller tidligt på dagen i skolen/SFO

I begyndelsen hver dag og dernæst så ofte, at effekten bibeholdes.

Hvis barnet/den unge ikke bryder sig om at sidde ved sådan en lampe, er det ikke den rette løsning!!

KH

Lill

Du kan se en Lyslampe —-> HER

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *