Når legen er svær

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Det er ikke sjældent, at vejledning kommer til også at dreje sig om elevens eller elevers udfordringer med at lykkedes i det sociale samspil

Det kunne især være i frie samspil situationer som frikvarterer eller “skift” fx omklædning eller ved garderoben.

Når nogle elever er udfordrede på at lykkedes, er jeg altid nysgerrig efter, hvad det kunne handle om?

Hvad mangler eleven at lære eller hjælp til at lære?

Er det…

strategier, gode rutiner, forstå andre – og se sig selv ude fra, konkrete anvisninger/budskaber til “hvordan gør jeg”m.m.

At støtte en elev eller elevers udvikling mod at kunne klare de mere frie samspilssituationer kræver oftest, at vi hjælper hjælper flere steder.

Èt sted kunne være at øve sig at forstå sig selv og andre

Blind for andres opfattelse, tanker, følelser 

Mange elever kan have udfordringer med at “forstå” den anden. De kan også have udfordringer med at forstå sig selv, regulere sig selv m.m.

Dvs i en leg, hvor elever pludselig ikke er enige eller misforstår hinanden, der har de forskellige oplevelser af, hvad der skete.

Det de så, hørte og oplevede – det var forskelligt! 

I disse tilfælde kunne eleven A sige om den anden elev B, når de skal fortælle situationen til en voksen:

“Du lyver”

Ud fra et elevperspektivet er det “rigtigt”. For elev B fortæller sin version af oplevelsen og det passer ikke med elev A´s oplevede version.

Så oplevelsen for elev A er helt sikkert, at elev B er ukorrekt i sin fortælling af situationen.

Denne ukorrekthed kan fylde utroligt meget for en elev, som måske er mere sort/hvid tænkende.

Og lige dér, fylder dette så meget at muligheden for at  “løse” en eventuel konflikt, føle empati med den anden og have forståelsen for den anden – er svær …

Især når vi voksne lige dér siger “du kan jo nok forstå..” “Kunne du ikke se han blev ked af det..” osv.

Er du nysgerrige på det med at hjælpe eleven med at være en “God Kammerat” så er du velkommen til at tjekke mit nyeste produkt ud der hedder

Cool kammerat

Hvis de kunne være interesset i at støtte elever i at øge deres forståelse for andre og en bevidsthed om sig selv, kunne du med fordel også anskaffe dig denne bog.

Den er intet mindre fantastisk!

Ud over forfatter Anne har gode jordnære beskrivelser, så har hun også billeder med som kunne bruges på klassen eller i samtaler med elever. Her øves på “hvad tænker den anden” og “hvilken følelse er på spil”. 

Det kunne  være et springbræt til senere i egne situationer at “forstå” at den anden har sine oplevelser, tanker og følelser  – til situationen

DU KAN SE MERE OM BOGEN —–> HER!

 

 

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *