Pædagiske ideer til det nye skoleår #3

Pædagogiske ideerBøger og hæfter i de forskellige fag er ofte forudbestemt for klasserne

Der findes rigtig meget godt, men noget materiale kan udfordre børn /unge med særlige behov

Af samme grund er det godt at kunne supplere med andet materiale

Grunden til dette kan være:

 

 

  • At det materiale, der arbejdes i på klasen kan være meget farverigt og PANG-agtigt. Et super skønt layout….meeen der kan bare være for meget. Især for eleven, der har udfordringer med opmærksomheden og kan blive ufokuseret af det (og bliver “væk”, larmer, forstyrrer andre, sidder uroligt …)
  • Der kan være for mange opgavertyper pr. side. At skulle skifte fra én type opgave til en anden kan dræne nogle elever for energi. Det kan resultere i, at de enten ikke kommer i gang eller kommer til at “sidde fast” undervejs (..med risiko for at larme, forstyrre, falde i staver, ikke får lavet noget…du er ved at være med ik?)
  • At materialet ikke hjælper eleverne med strategien for, hvordan man løser opgaven bedst eller “angriber” et eksamenssæt ( fordi strategien ikke kommer af sig selv, når man er ung med særlige behov og derfor ligger eleven hen over bordet, opgiver, “det er kedeligt”, “jeg ved ikke, hvad jeg skal”,”Jeg forstår det ikke alligevel”, smutter på facebook fra sin mobil…….jepper!!! Det hjælper med materialer, der f.eks. arbejder med strategi ift. eksamen, så eleven klædes på)

DERFOR kan det være godt med materialer, der handler om 1 ting ad gangen, er mere simpelt og mere sort/hvid-agtigt og er mere konkret stillet op …ved godt det lyder lidt kedeligt.

Men hvis du nu havde svært ved at koncentrerere dig….ville du så helst have noget ping ping dynamolygte, der virkede som flimmer eller ville du have noget, hvor du kunne få lidt ro og overblik…og at du kan se, at det var muligt at nå til vejs ende?

Danskmaterialer som har virket i min undervisning

d´dansk

Pædagogiske ideerJeg ÆÆLSKER dette materiale. Jeg har brugt det som kursus for elever, der skulle træne læseforståelse og som sidenhen skulle over i de træningshæfter, der ligner de sæt man får til eksamen.

Nogen gange er der elever, der fagligt ligger under i forskellige dansk-discipliner. De har brug for udfordringer, der passer til deres niveau. Det synes jeg d´dansk kunne være et fint bud på

Dette materiale findes i A, B, C hæfte som er rød, grøn, blå. Niveauet er 3.- 6.kl. Men jeg har haft elever i 6 kl., som fik kørt alle hæfterne igennem som et kursus, når vi trænede læseforståelse.

Hæfterne er meget overskuelige. Tekst på den ene side og spørgsmål på den anden side. (så man ikke skal bladre :-)) Spørgsmålene er delt op i

  • grønne spørgsmål ( de nemme og man kan finde dem helt konkret i teksten)
  • gule spørgsmål (der skal ledes mere efter svar)
  • røde spørgsmål (spørgsmål der skal reflekteres over)

Teksterne er både fag-tekster og uddrag af skønlitterære tekster

Danskhæfter fra Specialpædagogisk Forlag

Pædagogiske ideer

Ballonskibet er en serie af hæfter fra specialpædagogisk forlag, som knytter sig til 1.-3. kl. 

Overskuelige opgaver og eleven bliver nemt færdig med en side og kan føle succes. Du kan se mere om hæfterne her og få et kig på, hvordan opgavesiderne ser ud  her 

 

Pirat-serien er også en serie til indskolingen. Findes i hæfter 1-8. Du kan se mere om hæfterne her og få et kig på, hvordan opgavesiderne ser ud her 

Oles små Ordlopper – søde hæfter med selvkontrollerende opgaver. Hæfter fra 1-4 til 1. kl. Hæfterne har 4 bonussider med sjove skrabefelter. Du kan se mere her 

Oles Ordlopper – flere hæfter med selvkontrollende opgaver. Hæfter fra 1-6 og følger klassetrin 1.- 6. kl. Du kan se mere her

Oles krydsordslopper – krydsord er der nogle elever der bare elsker. Hæfter fra 1-6 og følger klassetrin fra 1. – 6. kl. Du kan se mere her

Da jeg havde udskoling i dansk var jeg især glad for materialet

Prøveklar – For unge med særlige behov som fagligt er ok med, kan have et stort behov for et struktureret materiale, der gennemgår opgavetyper og som også arbejder med strategier og måden at “angribe” f.eks. Retskrivningsprøven eller Læseprøven på. Dette materiale er ihvertfald et kig værd ….selvom det måske skal differentieres og forenkles lidt mere. Du kan se mere her 

Måske kender du gode materialer, der er strukturerede, bruger det visuelle til at støtte forståelsen eller støtter op om strategier????

Hvis du har noget, du kan anbefale andre, så skriv meget gerne herunder 🙂

🙂 Lill

Ingen af de anviste links er sponsoreret!!

Har du læst artiklen om Miniløk? Miniløk er også et super redskab til differentiering og træning af færdigheder. Du kan læse artiklen Miniløk og børn med særlige behov i klassen

Du kan også læse artiklen Eleven med opmærksomhedproblemer og få fif til, hvad du kan hjælpe eleven med

 

 

  1. Ekstra materialet Ballonskibet er også et super godt ekstra materiale helt ned i bh.kl. – har ofte haft elever der har klaret opgave hæfterne fra 1 – 6 . Har oplevet også at børn med særlige behov har haft meget glæde af materialet, da det er meget konkret, genkendelige opgaver, så de er meget selvkørende.
    De gamle “Læs og forstå” har jeg også brugt i slutningen af bh.kl. – igen et konkret materiale, hvor de oplever “yes” jeg kan læse 🙂 – et materiale hvor de også får øvet de 120 ord igen og igen 🙂 .
    Ekstra materiale har jeg oplevet som succes for ALLE børn – da de får succes og lyst til at arbejde og mærke “jeg kan “.
    God sommer 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *