Rammer giver elever tryghed i skolen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Rammer giver elever tryghed

Hvor længe skal vi det her?

Hvornår er vi færdige?

Det kunne være nogle af de spørgsmål, som jeg hører elever stiller i undervisning, når jeg er ude at observere i forbindelse med et vejledningsforløb.

De bruger deres tid og energi på tidsrammen fremfor på opgaven!

Det er usmart ik?!

Når vi ikke giver elever en tidsramme for udvalgte aktiviteter (der hvor det giver mening), kan elever nemt komme til at bruge deres koncentration og opmærksomhed på “hvor længe skal jeg endnu?” i stedet for fokus på læring.

Tidsramme er 1 af flere rammer, som vi kan opgradere vores klasseundervisning med

Det handler faktisk om dit mindset og åbenhed overfor, at rammer kan skabe grundlag for fokus, opmærksomhed, koncentration, tryghed m.m.

Rammer er tryghed for de fleste

De fleste mennesker vil gerne have en ramme. 

Rammerne kan være af forskellige slags.

Det kunne være:

  • fysiske rammer og afgrænsede områder fx min kontorplads, garderobe m.m
  • tidsramme fx hvor længe skal jeg den her opgave, hvornår har jeg fri
  • mængde-ramme fx hvor meget skal jeg lave …25 siders opgave eller 50 siders opgave?

Der er langt flere rammer end disse, men blot for at give dig en indsigt i, at de allerfleste voksne mennesker rigtig gerne vil have rammer. Det gør os ofte trygge og gør ting overskuelige for os.

Jeg håber, du kan følge mig her

fordi

mange voksne glemmer dette behov hos eleverne!

Vi voksne kan bedre kompensere, hvis vi ikke får en ramme givet. Så skaber vi den selv i en eller anden form

men men men men men men…..

elever har langt sværere ved at kompensere hensigtsmæssigt for de rammer, som de ikke bliver givet i klassemiljøet

nogle elever kompenserer med ting der forstyrrer dem selv eller andre

Andre elever kompensere med at blive passive og mere tilbagetrukkethed

 

Flyt hjælpen ud i rammerne

For eleverne skal disse rammer være tydelige, konkrete, kunne ses, visualiseres med billede eller tekst  – alt efter hvilke rammer vi vil optimere

på den måde flytter du belastningen væk fra at du skal bære det hele 

og i stedet

ud i miljøet

således at rammerne nu arbejder for dig 🙂

og

gør eleverne mere selvstændige i rammerne.

 

Rammer hjælper alle børn og er specifikt vigtige for elever med særlige behov

Der er mange gode rammer, vi kan opgradere pædagogisk og som hjælper ALLE elever.

Men specifikt støtter det i sær op om elever med diagnoser eller betegnelser, der ikke har de “indre rammer” eller den indre-styring

og

derfor har de brug for at miljøet opgradere og dermed ydre-styrer og støtter deres mere sårbare kognitive/eksekutive funktioner.

 Feedbacken fra dem jeg vejleder er, at indsatser vedr. pædagogiske rammer støtter hele klassen og øger alles deltagelse.

Et konkret fif

Vil du i gang med at opgradere dit klassemiljø med en pædagogisk ramme, kan du begynde med at integrere at bruge tids-rammen mere bevidst og synlig

  1. Lav en timeplan. Få ord pr. punkt
  2. Vurder om der er en aktivitet eller et punkt, hvor det kunne være en god idé at sætte en tidsramme på
  3. HUSK når du sætter tid på skal det være som en slags belønning at noget får en ende og ikke som en stressfaktor hvor eleverne skal nå så og så meget!!!!
  4. Brug gerne en TimeTimer således du visualiserer tiden, der tæller ned (dette ikke kun i indskolingen, det kan bruges på ale klassetrin!)
  5. Sørg for at alle elever kan se TimeTimeren fra deres plads og orientere sig på den
  6. Tag gerne en snak med eleverne, når TimeTimeren bliver en del af jeres klasselokale

Måske bruger du af og til at SIGE, hvor længe eleverne skal en aktivitet, det er bare ikke nok. Ord er væk når de er sagt og derfor kræver det både at kunne huske og kunne benytte sig af en strategi hvor elever kan orientere sig på et ur og på den måde holde sig igang i x antal minutter. Giver du dem denne mulighed i dit klasselokale?

Ideer til snak med elever om brug af tid:

  • hvorfor er det smart at I kan se, hvor lang tid der er tilbage?
  • hvordan er det, når man ikke ved, hvor længe der er tilbage?
  • kan det hjælpe din/jeres koncentration at vide, at aktiviteten varer x antal minutter?

Kunne du være interesseret i at se på, om du skal have opgraderet dit fysiskerum med en TimeTime, så kan du se mere her:

Klik her og se mere —> TimeTimer 

Den kan stå, bæres/flyttes nemt i hanken, men jeg har også set det smarte at hænge den op på en fast krog når Timeren sættes. På den måde hang den således alle kunne se den.

 

Klik her og se mere —> Timer Timer

Denne her er nok den Timer Timer jeg ser de fleste steder, hvor de anskaffer sig en til klassen. Jeg har kun set den stå og derfor tænker jeg ikke, der bagpå er noget at hænge den op i. Men en lille hylde oppe på væggen kunne gøre, at den kunne ses af alle.

 

Jeg håber du er inspireret 🙂

HUSK på at flere elever med særlige behov har problemer med tidsopfattelse og er nærmest tidsblinde. Så de har svært ved at vurdere om de har siddet i 5 min. eller 15 min.

Så skal vi hjælpe elever med at øge deres fokus og koncentration på en given aktivitet, så er dét at give en tidsramme et vigtigt step op i klassemiljøet.

KH

Lill

Er du interesseret i at få viden, skabe rammer og støtte med strategier, så kig nærmere på mine KlasseAgentprodukter til 0.- 4. klasse herunder

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *