Robusthed og Skole

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Robusthed og Skole

Danske skolebørn er pressede! Det er forskerne enige om (Folkeskolen 22, 2018)

Sidste år påpegede en rapport på, at næsten hver fjerde elev mistrives i en grad, så de har behov for særlig støtte (Center for skoleforskning)

Begreber som robusthed og resiliens bliver flittigt beskrevet for tiden

og jeg får det indtryk, at eleverne “mangler” noget …

Jeg må indrømme at jeg bliver forvirret

fordi jeg oplever det som om,

at der er mere fokus på, hvad eleven mangler

end på

hvad skoleomgivelserne mangler, som vi sætter eleverne i (og som jeg oplever kan gøre elever mere sårbare…)

BUM

Jeg ved godt, at nogle ville mene, at jeg nu falder i den “klassiske kritik” om udvikling af robusthed

Men det er jeg faktisk i tvivl om, om jeg gør

For jeg er bestemt ikke imod, at der skabes måder/metoder til at styrke elevers livskvalitet på, støtte dem i personlige egenskaber, styrke individuelle kompetencer, forstå sig selv m.m.

Især inden for elever med særlige behov ser jeg et stort behov.

Elever med særlige behov har brug for hjælp til at få inddraget viden om deres diagnose, reaktioner, gode strategier, spejle sig i andre med samme udfordringer, sociale redskaber m.m.

Den slags støtte til robusthed synes jeg, der mangler i vores systemer og som kan hjælpe skolerne – som ofte står med udfordringerne selv.

 

Når jeg læser og tænker over robusthed, resiliens og hvad der ligger i tankerne bag, så er der rigtig mange gode ting i det.

At støtte børn i mental sundhed og forebygge stress/angst – det ønsker de fleste, tænker jeg.

Så jeg er bestemt ikke imod redskaber, som kan støtte elever til udvikling.

Men

jeg bliver bekymret

hvis der nu sker et ensidigt fokus på hvad eleverne “mangler” at lære

 

Fokus på miljøet rundt om eleverne!

 

Der er faktisk noget vi kan kontrollere hver dag, når vi går i undervisning!

og som jeg oplever støtter elevers robusthed!

Jeg er ofte i forløb med medarbejdere/ledere omkring stressede klasser og elever med diagnoser/betegnelser

Elever stresses ofte af,

at der ikke er balance mellem

det de formår og det vi kræver

Her tænker jeg på organisering, overblik m.m. 

 

Så jeg er optaget af, hvad miljøets rolle er på elevers robusthed…..

 

Fokus på miljøet

Kan vi via miljøet påvirke elever og elever med særlige behov til en større robusthed?

JA i mit perspektiv kan vi godt!

Det er det jeg arbejder med hver dag og jeg ser, at der ligger mange muligheder i praksis

Dét vi kan gøre er, at give elever mere overblik og gode muligheder for, at lykkedes i undervisningen.

Det gælder for ALLE børn, netop fordi børn uden diagnoser også ser ud til at blive mere skrøbelige

Der er mange steder vi kan støtte rundt om elever:

Den fysiske ramme (det vi kan se og røre ved i lokalet)

og

organiseringen (overblik) 

Det er disse to steder i praksis vi skal starte først

fordi

det sænker stress (for alle elever og de voksne)

 

Det ved dem jeg har vejledt og dem jeg har holdt foredrag for

De kender mine visuelle modellerne 🙂

og har fået mange indblik i praktiske muligheder – i miljøet

 

Hvad giver et fokus på miljø-praktiske-muligheder??

Medarbjedere oplever elever på klasseniveau der

  • nedstresses
  • bliver trygge
  • blive mere rolige i klassen
  • får overskud
  • viser mere empati
  • kan nås bedre pædagogisk
  • husker bedre de gode strategier m.m.

og alt dét støtter automatisk en udvikling mod øget robusthed, resiliens, øget mentalt fleksibiliet og en motivation til at udvikle sig..

Derfor er mine spørgsmål ofte:

Hvordan skaber vi miljøer rundt om elever, der støtter deres udvikling til at blive den stærkeste udgave af dem selv?

Hvad kan vi voksne gøre mere eller mindre af rundt om elever og den faglige / sociale læring?

For vi kan komme langt i rammerne rundt om elever først, få dem nedstresset og blive modtagelige for (selv)udvikling

og dernæst

kan det give god mening at støtte også til selvforståelse, strategiarbejde -> vejen mod resiliens og robusthed

fordi

nu er de klar til at  “tage i mod”

 

Jeg ser det virker!

 

Det virker når medarbejderne/lederne er åbne for muligheder

Det er de heldigvis meget ofte!

 

Så måske skal vi “flippe” tanken fra,

hvad der skal støttes hos eleverne af kompetencer

til i første omgang at have fokus på

hvad vi kan gøre i miljøerne rundt om eleverne

 

KH 

Lill

PS:

Nysgerrig på foredrag og få mere indsigt i effektfulde ideer?

Du kan læse mere —–> her

PSS:

Er du blevet nysgerrig på mit bidrag til forståelse, viden og ideer til praksis? Så kig dig rundt på bloggen, se mine onlineprodukter og tilmeld dig mit Nyhedsbrev

Ved tilmelding til mit Nyhedsbrev får du i bytte for din mail en lille startpakke til din skole med plancher og et pædagogisk redskab….så er du allerede i gang !

 

 

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *