Samtaler om tanker


Alle børn/unge oplever at have udfordrende tanker og følelser.

Når du har samtaler med børn/unge, kan det være en stor hjælp for dem at få sorteret i de tanker, som de har.

Når du læser dette blogindlæg får du også mulighed for at downloade et ark til brug af sortering af tanker til samtalen

Børn og unge kan have brug for at forstå, hvordan tanker og følelser hænger sammen. Det vi tænker påvirker vores følelser og hvordan vi har det.

Alle mennesker har tanker og følelser og nogle slags tanker fylder mere end andre. 

I forhold til børn og unge er det altid en stor hjælp at have nogle illustrationer at snakke ud fra eller noget vi kan tegne /skrive sammen på i fællesskab.

Ofte er vi nødt til at forenkle det abstrakte og gøre noget tydeligt, før det giver mening eller bliver mere forståeligt for barnet.

Især når samtalerne er med yngre børn eller børn med særlige behov, har vi brug for hjælpemidler og kreativitet i samtalen.

Her er et eksempel på de forskellige tanker (som du kan se på arket du kan downloade)

Arbejde med tanker i farver med børn

  • Grønne – gode tanker, at tænke på noget dejligt, noget barnet glæder sig til.
  • Hvide – neutrale tanker, kan være almindelige tanker som f.eks. hvad vi skal spise eller andet der ikke påvirker barnet.
  • Røde – irriterende tanker, kan være bekymringer, noget der genere, noget man er irriteret over osv
  • Grå – triste tanker, noget barnet er ked af, trist over, sorg

Tanker kan i samtaler vikle sig ind i hinanden. Måske har nogle tanker 2 farver, måske kan det være eleven vil sætte sine egne farver på og måske kan farver støtte barnet i at huske bestemte tanker via en farve, der dernæst kan støtte til gode strategier. Det er her din kreativitet med barnet kan komme i spil.

Et barn sagde i en samtale : ”hvad så med mine sorte tanker?” Derfor er der en lille tankeboble med sorte – grimme tanker. I dette tilfælde handlede det om at eleven sagde ” jeg har lyst til at smadre noget, slå nogen, jeg vil skrige og råbe, ødelægge ting”

Hvad kan vi snakke om?

I efterfølgende samtaler kan vi udfylde arket på ny igen og igen for særlige situationer, set ud fra barnets perspektiv fx:

  • Min konfirmation
  • Når det er svært at komme i skole
  • Når jeg skal sove ved en kammerat.

Der er forskellige tanker om alle situationer. Måske kan de røde eller grå tanker fylde meget?

Det er vigtigt samtalen støtter barnet i at se situationer fra forskellige vinkler. Ikke som “du skal da bare tænke..”. Hav respekt for barnets perspektiv og lad barnet fortælle. Det at fortælle og sige højt, hvad der sker i hovedet, kan hjælpe et barn og at vi som voksne ikke bliver for utalmodige med at give løsninger/hjælpe lige med det samme.

Når vi kommer med forslag for hurtigt på, hvilke tanker barnet heller e skulle tænke, kan barnet føle sig ikke hørt og set. De muligheder vi kan give barnet eller den unge skal være flere forskellige andre  (fx grønne tanker,) som barnet kan tænke over.

Når vi får andre og bedre tanker som muligheder, kan de visualiseres i tankebobler og blive visuelle. Dette gør dem også nemmere at huske og vende tilbage til i næste samtale. 

Forslag til samtalen

  • Hvordan det kan være, at nogle få røde tanker skal bestemme så meget?
  • Hvordan kan barnet prøve at øve sig i at tænke på nogle af de grønne eller hvide tanker? (kom med forskellige konkrete forslag som barnet kan vælge imellem – nogle børn har brug for at tænke over det til næste samtale)
  • Hvilke af disse tanker vil være hjælpsomme i en særlig situation?
  • Hvordan vil barnet få det (følelser), hvis det tænker med grønne tanker i stedet for røde de tanker?

Når tankerne er sorteret kan der sættes smileys på eller hjerter på for at barnet kan arbejde med “når jeg har den tanke, hvilken følelse får jeg så?” Følelsens intensitet kan også tydeliggøres med et tal fra 1-10. På den måde kan der arbejdes med sammenhængen mellem at tanken styrer ofte vores følelser (og nogen gange også omvendt :-))

Det afhænger meget af det enkelte barn, hvordan der kan arbejdes videre. Grundprincipperne fra den kognitive terapi følges, blot omformet til et ”børnesprog” og mange børn husker det vi tegner fra samtalen langt bedre, end hvis det hele blot bestod af ord.

Materialer

Der findes en del forskelligt materialer, der kan anvendes til samtaler eller andet pædagogisk arbejde her på hjemmesiden. Du kan finde mere på min download-side

—> Pædagogiske ideer

—> KlasseAgenten (plancher til klassen Stille, Lyt og Ræk hånden op)

og du kan også hoppe på bloggen, her henviser forskellige blogindlæg til brugbare bøger og materialer

—> Direkte til bloggen

Arket du kan få ved at downloade

Du er velkommen til at downloade arket til samtalerne ganske gratis 

—-> Arket “Hvilke tanker har du?”

 

KH

Lill 

PS: Blogindlæggets indhold er oprindeligt skrevet af psykolog Mette Hennelund, men redigeret af mig

psssst….Du kan også tilmelde dig mit Nyhedsbrev og få nogle spændende pædagogiske lækkerier

——> Ja det Nyhedsbrev vil jeg meget gerne have fingrene i

Del - så bliver jeg glad
  1. Hej Lill
    Tusind tak for i dag og dit meget inspirerende foredrag. Jeg vil fluks begynde at bruge nogle af idéer og downloade dem, da de er meget brugbare.

    Mvh. Tine Dam

  2. Jeg har lige fundet din side via Pinterest. Tak for en masse inspiration allerede. Jeg glæder mig til at modtage nyhedsbreve og dele siden med mine kolleger og allermest til at bruge de nye redskaber i praksis🙏🏻
    Venlig hilsen Pia

    • Hej Pia
      1000 tak for din feedback – det glæder mig at det giver inspiration og at du dele “mig” med andre :-D.
      🙂 Lill

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *