Øve at vente

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

For nylig kom der nye plancher af KlasseAgenten,

hvor han viser —> Vent

Den visuelle markør kan hjælpe elever med at have fokus på at øve at vente, således du støtter elevers opmærksomhed på dette. 

Men hvad med vi dykker dybere ned i at forstå, hvordan vi sætter rammen om elever

så de støttes bedst i at øve at vente?

Der kan være mange situationer, hvor elever skal vente og det kan være svært at sætte spot på dem alle.

Ved at udvælge nogle konkrete situationer, hvor elever støttes i at vente på klassen,

kan de øve og lære at lykkedes.

I mit nyeste onlineprodukt KlasseAgententen Vent får du ikke kun plancher og brikkerne med Vent

– nej du får også muligheden for zoome ind på situationen, hvor eleverne skal vente, når de sidder og laver opgaver.

Du kan se de nyeste produkt ved at klikke på billedet

 

At kunne vente og selvkontrol

Det er øve sig i at vente forbinder jeg med en del af det at have selvkontrol.

At kunne udholde det bliver kedeligt at vente, hæmme sine impulser for ikke at finde på noget uhensigtsmæssigt og blive ved med at holde fokus m.m.

Inden for neuropsykologien er selvkontrol en del af de eksekutive funktioner (som jeg snakker en del om i mine foredrag).

For at de eksekutive funktioner får plads til til at udvikle sig, skal vi passe på at rammen (fx klasseledelsen) rundt om eleverne, således den ikke presser dem dér, hvor de er svagest.

Så har du en klasse, som er mere sårbar, så vil du ofte se, at de har sværere ved at regulere deres følelser (hæmme vrede), holde fokus, være opmærksomme m.m.

Selvkontrol, de eksekutive funktioner og fx i dette praksiseksempel med at øve at vente skal vi sikre, at der er plads til at udvikle.

Det er som en muskel der skal trænes!

Ofte ser jeg vi skal kunne lægge nogle muligheder ind i rammen, for at de elever, der er mest udfordret, kan lykkedes.

Elever med særlige behov og selvkontrol

Når man har en diagnose eller en betegnelse kan det ofte betyde,

at de eksekutive funktioner bliver påvirket og dermed kan det få betydning for graden af selvkontrol.

Her skal rammen eller klasseledelsen støtte alle elever i at lykkedes eller lære at lykkedes.

Jeg ser ofte, at baren for nogle klasser er sat for højt. Generelt er det min oplevelse, at rammerne i skolen i dag kræver rigtig meget selvkontrol hos eleverne for at kunne indgå i de forskellige læringssammenhænge.

Er der ikke balance, således elever har svært ved at lykkedes, ja så udspiller det sig typisk ofte i adfærd og så er det den, vi går efter,

men i mit perspektiv er det et helt forkert fokus – men forståeligt, at det typisk er det der sker.

Der er ofte brug for hjælp til at komme bag om den adfærd, der kan fylde rigtig meget.

Rammerne skal bære hele klassen

Jo flere elever vi skal inkludere, jo mere skal vi have rammerne til at bære mange forskellige elever.

“Jo, men hvad så med de dygtige elever” (den sætning hører jeg rigtig meget 🙂 )

Når alle elever og klasser bliver mødt der, hvor de reelt set er, så trives de bedre, lærer bedre, regulerer sig selv bedre, lykkedes bedre OG der bliver mere ro og tid til at differentiere … op

ikke bare på det faglige, men fx på hvad elever formår ift. deres eksekutive funktioner, selvkontrol, abstraktionsniveau, antal opgaver, hvor mange de kan samarbejde med om opgaver m.m.

Så det vigtigt at huske, at eleverne bliver ikke bedre af at svømme ved at smide dem ud på dybt vand, de lærer af, at vi stiller kravene efter hvad de har ressourcer til

og og så puffe dem blidt videre derfra, mens de trives og lære at tro på, at de kan mere end de tror!

Pakken med ark, ideer og videoer 

Er du nysgerrig på rammen i det fysiske, når elever skal øve at vente i indskolingen, så kan du lige nu få 25 % rabat på – frem til og med onsdag

på denne lille lækre, men konkrete onlineprodukt – tryk på billedet for mere information

 

Pakken med de 2 ark

Er du bare mest til at få fingrene i plancher Vent og brikkerne Vent,

fordi du blot gerne vil supplere det til dine Stille, Lyt og Ræk hånden op eller

til et af dine andre KlasseAgent produkter, så er det også muligt lige nu men

KUN til og med onsdag i denne uge. Pris 99 kr. m/moms – så der NU du skal slå til!

Du kan både købe de 2 ark på EAN og betalingskort

Bog om selvkontrol

Skulle du være blevet mere nysgerrig på det med selvkontrol, jamen så kan du se en rigtig god bog her, som jeg klart kan anbefale

Tryk på billedet for at se mere om bogen

KH

Lill

Del - så bliver jeg glad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *