Tape – et pædagogisk fif

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Tape et pædagogisk fif

Det er ikke sjældent i vejledning til indskolinger, at jeg nævner tape

Det er noget jeg har erfaring for VIRKER

og støtter elever!

Måske et fif du ikke vil gå glip af?

Der er elever der “fylder” eller er uorganiserede

dvs. at have styr på:

  • hvilken del af bordet der er “deres”, når de sidder ved et to-mandsbord
  • at gå direkte til deres elevkasse og tilbage
  • hvor deres taske skal være placeret på gulvet

Dette er blot få eksempler og jeg tænker du kender disse elevprofiler

Kunne tape være en mulighed i dit klasselokale?

Flere medarbejdere jeg har vejledt i indskolingen,

har kigget undrende på mig når jeg sagde “TAPE”,

så kiggede de eftertænksomt på mig

for dernæst nærmest at flyve op af stolen “Det gør vi!”

Tape giver i mange tilfælde en rigtig god effekt

Tape er fysisk og synlig

og

erstatter konflikter mellem elever eller eliminere flere påmindelser/irettesættelser fra den voksne (det virker nemlig ikke på disse elever!!)

med en mere hensigtmæssig adfærd.

Hvor kan tape fx bruges?

Tape kan sættes på borde for at støtte elevens opmærksomhed for, hvor deres råderum er

Tape på gulvet kan guide eleven til sin elevkasse – have fokus på vejen derhen og tilbage. (Dette fokus er en erstatning for at opmærksomheden er andre steder)

Tape kan bruges til at ramme en firkant op gulvet, der viser, hvor tasken, sko m.m skal være

Hvorfor bruge tape?

Dybest set handler det igen (som i mit tidligere blogindlæg: Rammer giver elever tryghed <—–tryk hvis du vil læse !! om at lave rammer der kan ses.

Det hjælper elever med en organisering. Du støtter dem via en ydre-styring i miljøet gennem tape

Skal de ikke lære det selv?

Jo da, med tiden vil det ske, hvis du støtter dem på rette vis.

Fortsætter du med irettesættelser og kun sproglige anvisninger, vil det for mange elever med særlig behov ikke være nok!

Såh…. hvad vil du undgå i dit klasserum?

Irettesættelser, påmindelser, konflikter, uro, uorganiserede elever??

eller 

TAPE ?

Vælger du tape, kan du støtte eleven, hvor det kan give mening i overgangen til at lære at klare flere ting selv, uden at du skal være så meget PÅ (sprogligt)?

Men forstå mig ret – du skal selvfølgelig i begyndelsen introducere tapen, forklare hvorfor det er smart, at den er der og du skal rose, når eleven/eleverne bruger den rette adfærd/strategi.

Tapen gør det ikke bare af sig selv ved at blive sat på. Men ved at introducere og guide til at bruge tapen – pege på den og bruge færre ord. Være anvisende og ikke dømmende! Så går der ikke mange gange før eleven LYKKEDES og er mere selvkørende 🙂

Er du interesseret i tape?

Så findes der selvfølgelig mange forskellige slags. HUSK PÅ at noget tape hæfter bedre end andet og dét der hæfter godt, ofte lidt sværere at få af igen.

Jeg har tidligere haft erfaring for at bruge den smalle 19 mm lærredstape, som du kan se på dette link:

——> Lærredstape

Har du tidligere brugt tape i dit klasserum og har du erfaring for at noget bestemt tape, der virker til dette formål – så skriv endelig en kommentar og giv dit bidrag til at øge viden der løfter vores klasserumsstrukturer 🙂

KH

Lill

PS:

Husk du kan følge mig på Facebook og Nyhedsbrevet

og

Er du interesseret i at få viden, skabe rammer og støtte med strategier, så kig nærmere på mine KlasseAgentprodukter til 0.- 4. klasse herunder:

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *