Trivsel i klassen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Trivsel i klassen

Elever der er i trivsel giver et godt arbejdsmiljø i klassen 

Har du elever med særlige behov i klassen?

Så kan der være ekstra behov for bevidst at arbejde på klasseniveau med trivsel og det, at vi er forskellige

At vi alle sammen har stærke og mindre stærke sider

og at der skal være plads til det hele

I dette blog indlæg handler det om nogle bøger,

som jeg synes er brand gode.

Det er nogle bøger, som jeg tit anbefaler,

fordi disse bøger (samlet set) giver:

  • mulighed for at forstå børn og unge med særlige behov
  • få ideer til undervisning på klassen
  • opmærksomhed på pædagogiske muligheder
  • konkretisere det abstrakte som f.eks. det sociale eller forskelligheden mellem børn/unge

Der er både viden, gode ideer og et par af bøgerne er lige til at bruge i undervisningen!!

Bog 1

Den første bog er “Børn med særlige behov” af Helle Overballe Mogensen.

Denne bog er en rigtig praksisguide, ‘

der dykker ned i mange relevante ting.

Du får en smule teoretisk viden,

men bogens fokus er praksis samt ideer til simple pædagogiske redskaber.

Den er bestemt værd at få fingrene i.

Hvis du vil se nærmere på bogen, så kan du

se den her ——> Børn med særlige behov

Bog 2

Den anden bog er “Unge med særlige behov” af Karin Overballe & Helle Overballe Mogensen.

Det er en mere teoretisk bog,

som jeg har brugt som en opslagsbog.

Den er en MUST HAVE for udskoling, efterskoler og ungdomsuddannelser.

Den beskriver:

  • forskellige diagnoser/betegnelser
  • kognitive funktioner som f.eks. hukommelse og opmærksomhed
  • de særlige læringsmæssige forhold ift. relationer og motivation 
  • den gode samtale ( og 5 samtaleark)
  • Klasseledelse og metoder til struktur 

Hvis du vil se nærmere på bogen, så kan du

se den her ——>Unge med særlige behov

Bog 3

Den tredje bog hedder “Med hjernen i skolen” er også skrevet af Helle Overballe Mogensen.

Denne bog findes som elevbog og lærervejledning.

Dette undervisningmateriale tager udgangspunkt i,

at eleverne får viden om opmærksomhed, hukommelse, kommunikation, sanser/motorik og sociale evner.

Bogen har en masse konkrete forklaringer,

som jeg tænker kan give rigtig gode snakke på klassen

(og om at vi er gode til noget forskelligt).

Jeg tænker, den passer til mellemtrinnet.

Hvis du vil se nærmere på bogen, så kan du

se den her —–> Med hjernen i skolen – Elevbogen

Hvis du vil se nærmere på bogen, så kan

se den her —–> Med hjernen i skolen – Lærervejledning

Bog 4

Den sidste bog hedder “Venner og veninder” af Käte From og Rikke Mølbak.

Det er en bog, der sætter spot på sociale kompetencer.

Der er 10 historier,

der følger henholdsvis Nikolaj og Amalie i de naturlige udfordringer,

som kan opstå, når man er mellem 9 og 13 år

og skal “finde ud af det sociale”.

Historierne kan give være afsæt for gode snakke på klassen om, hvordan man takler at være en god ven og de  svære skjulte sociale regler 

Hvis du vil se nærmere på bogen, så kan du

se den her —–> Venner og veninder

God fornøjelse!

🙂 Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *