Venner med hjernen

Indlægget indeholder affiliatelink… øh…hvad er det?

Som du sikkert ved allerede, så beskæftiger jeg  mig en del med hjernen.

I dag har jeg igen nogle ideer til dig, når du skal samarbejde og udvikle elevernes forståelse for deres adfærd og hjælpe dem med nye strategier!

Hvad har elevers hjerner brug for, når vi tænker undervisning, organisering og det fysiske rum.

Min oplevelse er, at vi kan hjælpe mange elever og klasser på vej ud fra et hjerneperspektiv.

Men selvfølgelig er det ikke KUN hjernen, der er vigtigt.

Alt skal ses i en sammenhæng,

men jeg oplever at medarbejdere på skolerne har brug for noget, der er håndterbart, forståeligt og kan bidrage til at vi kan ændre vores praksis ud fra elevernes behov. 

Min oplevelse er at det kan hjernen hjælpe med 🙂

Sidst jeg anbefalede nogle nogle ideer om hjernen, som du kunne tage med dig ud i undervisning og bruge med eleverne, var i dette indlæg:

Hjernen – praktiske tips til klassen

Hjernen praktiske tips til klassen

En af dem der også bringer hjernen i spil er Anette Prehn

Hun har lavet en serie, der hedder Hjernevenner, som er skrevet til børn fra 10+

Bøgerne er små og tynde – 10,5 x 15 cm på 24 sider. Nemme at læse og med nogle fine illustrationer i.

Den bog fra Anette Prehns Hjernevenner serie, som jeg vil fremhæve i dette blogindlæg er:

 “Bliv ven med hjernens amygdala”

som læner sig fint op af en tidligere bog jeg har anbefalet:

“Du skal huske at fodre din søhest” 

Blev ven med hjernens amygdala

Bogen tager udgangspunkt i at fortælle børn, hvad der sker i hjernen når vi blive vrede, bange, irriterede, kede af det.

Den fortæller, hvad der sker i hjernen og hvorfor det sker

Bogen har også små ideer til, hvordan børn kan hjælpe sig selv til at få ro på.

Ideer

Der er både en idéer som Amygdala-termometer, hvor graden af den “alarm” i hjernen der gør, at man reagerer som om der er fare på færde, kan måles via farvekoder.

Der er også glimmerflasken, der kan være med til at berolige nogle børn.

Vidste du at jeg har et ældre blogindlæg om skrev om hvordan du laver en glimmerflaske og en lavaflaske, der kan berolige, når man sidder og bevæger dem?

Jeg har netop opdateret dette blogindlæg og du har muligheden for at få mine opskrifter på flaskerne 🙂

Du kan se blogindlægget her, når du trykker på billedet:

Tilbage til bogen “Bliv venner med hjernens amygdala”

Jeg tænker bogen både kunne  være god på klasseniveau eller til elevsamtaler,

hvor man ønsker at støtter eleverne i en forståelse af

hvad der sker når man ofte bliver vred, bange eller nervøs.

Denne lille bog ligesom samler nogle vigtige info og præsenterer dem på en børnevenlig og konkret måde.

Den hjælper også til at give den voksne et hurtigt overblik (uden at skulle læse en tyk avanceret bog), hvis det med hjernen skulle lyde en smule overvældende og svært.

Socialtræning – støtte forståelse og strategier hos eleverne

Nogle skoler/klasse har fokus på socialtræning integreret i skoleskemaet eller som små forløb i perioder.

Her tænker jeg også, at bogen (sammen med flere af de andre Hjernevenner-bøger, kan bidrage til at samarbejde med eleverne om at forstå årsagen til en adfærd som vrede,

fremfor at vi kun forholder os til adfærden!

Min oplevelse er at adfærd kan ændres ved,

at eleven selv forstår, hvad der er på spil (meningen, sammenhængen).

Derfra kan motivation til en ny adfærd støttes og hjælper på forskellige måder, således eleven kan lykkedes.

Mit produkt Øvelse Gør Mester kan blandt andet være en hjælper til motivation, når der skal støttes op om at øve nye strategier på klassen eller individuelt

 

Du kan se bogen “Bliv ven med hjernens amygdala” herunder – tryk på billedet for at læse mere om bogen:

KH

Lill

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *